۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85496986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایتی از زندگی یار دیرین حضرت امام(ره)

۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبر: 85496986
روایتی از زندگی یار دیرین حضرت امام(ره)

خرم‌آباد - ایرنا - زندگی در کنار حضرت امام خمینی (ره) و بهره گیری از روح معنوی و استکبارستیزی مرحوم حجت الاسلام ماشاالله رضایی باعث شد تا در جریان مبارزات قیام خونین پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ در درگیری افراد گارد شاهنشاهی با روحانیون مجروح شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرحوم حجت الاسلام ماشاالله رضایی از یاران دیرین امام خمینی(ره) است که شاید کمتر کسی وی را بشناسد، این شیخ فقید از اهالی شهرستان سلسله بوده که به دلیل تعلق خاطر به اصول طلبگی قدم در این راه نهاد و در بحبوحه انقلاب اسلامی توانست نقش مهمی در پیشبرد اهداف انقلاب و تبیین اهالی شهرستان برای همسو شدن با جریان حق انقلاب و راه صادق امام خمینی(ره) داشته باشد.

حجت الاسلام حسین رضایی فرزند ارشد این عالم فقید که خود از اساتید حوزه علمیه قم است و سال های زیادی را در راه جهاد تبیین صرف کرده و نزد اهالی این شهرستان از محبوبیت و وجهه خاصی برخوردار است زندگی پدر را اینگونه روایت می کند: مرحوم حجت الاسلام ماشاالله رضایی فرزند رضا در چهاردهم مهرماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در روستای دکاموند شهرستان سلسله دیده به جهان گشود.

وی افزود: مرحوم پدر تحصیلات و مقدمات اولیه علوم حوزوی و احکام و اخلاق را در زادگاه خود و در محضر عالم فرزانه و سرچشمه مهر و عطوفت، حضرت آیت الله شیخ امیدعلی یوسفوند(ره) از عالمان دینی شناخته شده شهرستان که در سطح کشور نیز شهرت داشت، سپری نمود.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شاگردان مرحوم آیت الله امیدعلی یوسفوند عارف بزرگ و عالم فقید الشتری، علاوه بر بهره علمی به کمک روح معنوی ایشان به توفیقات بسیار زیادی دست یافتند که مرحوم پدرم نیز مورد عنایت خاص ایشان بود و چند سالی را از محضر این عالم ربانی کسب فیض نمود.

کسب فیض از محضر عالمان مجاهد

به گفته حجت الاسلام رضایی مرحوم پدر پس از کسب اجازه از استاد عارف خود جهت ادامه تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه بروجرد که مورد عنایت خاص حضرت آیت الله بروجردی(ره) بود عزیمت کرد و پس از تکمیل دوره سطح به حوزه علمیه قم رفت و از محضر اساتید بزرگی همچون حضرت آیت الله بروجردی(ره)، حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله گلپایگانی و آیت الله مرعشی نجفی بهره برد.

وی می گوید: از توفیقات مرحوم پدر ارتباط بسیار نزدیک ایشان با حضرت امام خمینی(ره) بود به گونه ای که در اوایل انقلاب ایشان از یاران مبارزاتی امام(ره) محسوب می شد.

حضور در کلاس معروف فلسلفه امام خمینی(ره)

وی با اشاره به اینکه جلسات درس فلسفه امام(ره) شاگردان خاص خود را داشت، افزود: شیوه تدریس امام خمینی(ره) و حسن خلق ایشان باعث جذب طلاب بسیاری برای حضور در این کلاس و کسب فیض ار محضر امام(ره) شده بود و همین امر باعث شد مرحوم پدر نیز جذب حضور در این کلاس شود و به جمع شاگردان فلسفه امام بپیوندد.

فرزند ارشد مرحوم حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه ظاهرا کلاس فلسفه حضرت امام(ره) عمومی نبوده و هرکسی نمی توانست در این جلسات شرکت کند عنوان کرد: شاگردان درس فلسلفه امام(ره) از عدد انگشتان دست فراتر نمی رفتند به دلیل اینکه تدریس فلسفه در آن مقاطع با دشواری ها و منع هایی همراه بود و بعدها هم به تعطیلی کشیده شد که البته این آغازی بود بر پا نهادن در مبارزاتی حق برای تغییر حکومت از دیکتاتوری به اسلامی و فراهم آمدن زمینه ای برای رهبری بر انقلاب اسلامی ایران وملتی آگاه که به خوبی همسو با این جریان شدند.

روایتی از زندگی یار دیرین حضرت امام(ره)

درگیری با گارد شاهنشاهی

وی ادامه داد: نزدیکی به حضرت امام(ره) و بهره گیری از روح معنوی و استکبارستیزی ایشان باعث شد تا در جریان مبارزات قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲، مرحوم پدر در درگیری بین افراد گارد شاهنشاهی و روحانیون مجروح شود اما این باعث نشد که مرحوم پدر از ادامه راهی که برای همراهی با امام(ره) برگزیده بود عقب بماند بلکه با جدیت و شدت بیشتری در کنار امام(ره) و سایر روحانیون حاضر در صحنه ماند که در تصویر مشهور امام با روحانیون در این قیام، مرحوم پدر که با علامت در تصویر مشخص شده است نیز در کنار حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری مشاهده می‌شود.

وی درخصوص ادامه فعالیت های مبارزاتی مرحوم حجت الاسلام رضایی می گوید: در سالهای بعد از قیام خونین ۱۵ خرداد مرحوم پدر به علت ترویج افکار حضرت امام(ره) و توزیع رساله ایشان تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و دستگیر شد و مدتی را نیز در زندان سپری کرد اما تا زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و بعد از آن هم در کنار حضرت امام(ره) بود و از لحظه‌های تلاش و کوشش در راه اهداف انقلاب اسلامی باز نماند.

این استاد حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم حجت الاسلام رضایی افزود: در آن مقاطع من خردسال بودم و خاطرات چندانی را به یاد ندارم اما بارها از زبان پدر درخصوص روحیه استکبارستیزی امام(ره) و تاکیدی که بر بنا کردن حکومت مستضعفان داشتند می شنیدم، روحیه ای که باعث شد انقلابی بزرگ در تاریخ معاصر اسلام ایجاد نماید و توده مردم را به خوبی با خود همراه نماید.

وی درخصوص روحیات مرحوم پدر افزود: ایشان همواره مروج احکام و یار و یاور محرومان بود و در طول هشت سال دفاع مقدس نیز بارها در جبهه های جنگ حق علیه باطل در کنار رزمندگان رشید اسلام حضور پیدا کرد و باعث دلگرمی و بالا بردن روحیه در بین رزمندگان می شد.

نپذیرفتن مسوولیت های دولتی

به گفته وی حل مشکلات و رفع کدورت‌ها بین مردم و برقراری صلح و دوستی و محبت و مهرورزی از خصوصیات بارز مرحوم پدر بود و در تمامی دوران مبارزاتی و ایام و سال‌هایی که در کنار امام(ره) و یاران مبارز ایشان و مسوولان بودند هیچ‌گاه به دنبال مسوولیت یا منصب دولتی نبوده و البته این خصوصیت اخلاقی را در مکتب امام خمینی(ره) به خوبی آموخته بودند هر چند بارها مناصب و مسوولیت های مختلف دولتی به ایشان پیشنهاد شد اما به دلیل اخلاص، پاکی، تدین و تقوایی که داشتند هیچ کدام از این مسوولیت ها را نپذیرفتند و تا پایان عمر با برکتشان مروج احکام و اخلاق اسلامی و همیشه با مردم و در میان آنها بود.

وی از خاطرات مرحوم حجت الاسلام رضایی اینگونه نقل می کند: شبی مرحوم پدر که از شاگردان و دوستان آیت الله شیخ امیدعلی یوسفوند(ره) از بزرگان و عالمان دینی شهرستان بود به ایشان قول می‌دهد که مهمان شیخ باشد به همین منظور نزدیک غروب با پای پیاده از شهر الشتر(مرکز شهرستان سلسله) به سمت روستای دکاموند و منزل شیخ به راه میافتد.

پرهیز از خلف وعده

وی ادامه داد: در نیمه‌های راه که هوا تاریک شده و دیر وقت هم می‌شود از تصمیم خود منصرف می شود اما به دلیل پایبندی بر عمل به وعده مجدد به راه دور و دراز خود ادامه می دهد تا زمانی که به روستای دکاموند می‌رسد و متوجه می‌شود با وجود اینکه نیمی از شب گذشته اما شام هنوز آماده و اهل منزل شیخ منتظر ایشان هستند و وقتی علت بیداری اهل منزل را می پرسد می گویند شیخ فرموده شما در بین راه هستید و تا هر وقت که باشد به قول خود وفا می‌کنید پس شام را تا زمان رسیدن حجت الاسلام رضایی نگه دارید.

فرزند ارشد مرحوم رضایی افزود: مرحوم پدر پس از عمری زندگی با برکت و مجاهدت در راه انقلاب و در کنار امام(ره) و خدمت خالصانه به مردم در هشتم آبان ماه سال ۱۳۷۱ در شهر مقدس قم به دیدار حق شتافت و دار فانی را وداع و در همانجا به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha