زنگ تنش آبی در کهگیلویه‌ و بویراحمد پرآب

یاسوج - ایرنا -زنگ تنش آبی در برخی از شهرستانها و مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد به صدا در آمد و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد هم در نشست مدیریت بحران برای حل این چالش برنامه ریزی و بر ضرورت مدیریت مصرف آب با همکاری و مشارکت جدی شهروندان نیز تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های وحشی با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن به ویژه یاسوج مرکز استان و روستاهای شهرستان بهمئی، با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و به گفته مسئولان این استان تابستان امسال هم روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت.

تابستان سخت تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

بیشتر بخوانید:

قطعی مکرر آب در یاسوج؛ دلایل و راهکارها

تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد و راه های مقابله با آن

فرماندار بهمیی در جلسه مدیریت بحران با اشاره به تجمع تعداد زیادی از روستای این شهرستان در محل فرمانداری به دلیل نبود آب آشامیدنی گفت: روستاهای سیاهشیر، اسلام آباد، بابا احمد، سرآسیاب، برم الوان و دیگر روستاها با تش آبی زیادی مواجه هستد.

علی محمدی بیان کرد: روزانه این روستاها به دلیل نبود آب آشامیدنی با تجمع در محل فرمانداری خواستار توجه جدی به این مسئله هستند.

وی بر همکاری آب و فاضلاب در بررسی این مشکل تاکید کرد و گفت: بخش زیادی از مشکل تنش آبی در این شهرستان به دلیل فرسودگی لوله‌ها است.

تابستان سخت تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

محمدی تصریح کرد: با گرمی هوا و فصل تابستان تنش آبی در این شهرستان بیشتر نمایان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کام تشنه "بهمئی" کهگیلویه وبویراحمد سیراب می شود

تنش آبی در تابستان گرم کهگیلویه وبویراحمد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اینکه معضل قطعی های مکرر آب آشامیدنی در شهر یاسوج و حومه در این استان گفت: با توجه به مشکل قطعی آب در روستاهای شهرستان بهمئی در فصل تابستان تنش آبی سختی خواهیم داشت.

محمد علی روستا هدررفت و جاری شدن آب شرب در کوچه و خیابان‌های شهرهای مختلف استان را یک معضل دانست و بیان کرد: استفاده از آب آشامیدنی برای مزارع کشاورزی در بیشتر روستاها تنش آبی را بیشتر می کنند.

وی بر همکاری آب و فاضلاب در جمع آوری انشعاب‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: باید با حضور مستمر در روستاها با افرادی که از آب آشامیدنی برای کشاورزی استفاده می کنند برخورد قانونی و انشعاب جمع آوری شود.

روستا نسخه شفا بخش جلوگیری از هدر رفت و تنش آبی در کهگیلویه وبویراحمد را گرانتر شدن میزان آبهای مشترکان دانست و گفت: با افزایش قیمت آب‌بها می توان نسبت به مدیریت صحیح آب برنامه ریزی بهتری انجام داد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طی بازدیدهای مکرر از طرح‌های عمرانی در روستاها استفاده غیر مجاز از آب آشامیدی برای آبیاری مزارع کشاورزی و صیفی جات مشاهده شد.

روستا فرهنگ سازی مدریت مصرف آب در این استان را نیازمند همکاری همه نهادها دانست و گفت: برای مقابله با تنش آبی باید از بسیج امکانات در کنار فرهنگ سازی به نحو احسن استفاده کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است.

منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود.

این استان با ۹ شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. کمتر از ۴۴ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است.

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است.

هر ساله شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج، سی سخت، باشت، دیشموک، لنده و مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی مواجه هستند و در بهترین حالت بین ۶۰ تا ۷۰ روستای استان به طور متوسط با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و هشت و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.

براساس آمار سازمان هواشناسی در سال زراعی جاری تاکنون در یاسوج ۲۰۰.۳،سیسخت ۲۲۰.۶،دوگنبدان ۷۹.۶،مارگون ۲۰۶،لنده ۱۳۶.۲،چرام ۱۴۵،دهدشت۱۴۶.۸ و لیکک ۱۰۴.۶ میلی متر باران باریده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی پارسال افزایش قابل ملاحظه ای نشان می دهد.

طبق شواهد رسمی، این استان دومین استان تولید کننده آب کشور است و امسال هم بحث کارگروه حکمرانی آب به این استان و چهارمحال و بختیاری داده شد به گونه ای که ۱۰ درصد ظرفیت آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.

هم اینک حجم آب کنونی ذخیره شده در سد کوثر در حال بهره بردار شهرستان گچساران به ۴۲۲ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون متر مکعب افزایش داشته است و ۷۷ درصد از گنجایش مخزن۵۴۷ متر مکعبی این سد پُر است.

سد کوثر، آب آشامیدنی بیش از دو و نیم میلیون نفر از ساکنان ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

حجم آب کنونی سد شاه قاسم یاسوج دیگر سد در حال بهره برداری استان نیز ۲۵۰هزار متر مکعب است که معمولا در زمستان و بهار آبگیری می شود چون سیستم بارشی حوضه آن به این صورت است.

کمی عجیب به نظر می رسد که استانی با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور هم اینک با تنش و چالش آبی مواجه است.

با این حال معضل کهنه ناپایداری آب آشامیدنی برای ساکنان بیشتر شهرها و روستاهای استان به حکایت ادامه داری تبدیل شده است که دلایل متفاوتی برای آن وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha