۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85497183
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلنسکی چین را به کارشکنی در مسیر برگزاری نشست صلح اوکراین متهم کرد

تهران– ایرنا- ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که با هدف کسب حمایت کمک‌های نظامی بیشتر و جلب توجه کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه برای حضور گسترده در نشست آتی صلح اوکراین به سنگاپور سفر کرده، چین را به کارشکنی در مسیر برگزاری این نشست متهم کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، ولودمیر زلنسکی که روز گذشته (شنبه) در سفری اعلام نشده وارد سنگاپور شد، مدعی شد: چین سخت در تلاش است تا از حضور کشورها در نشست صلح اوکراین ممانعت بعمل آورد.
خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش داد: زلنسکی امروز گفت که چین به شدت در تلاش است تا مانع کشورها از حضور در نشست صلح (اوکراین در سوئیس) شود، چراکه پکن به این علت که روسیه به این نشست دعوت نشده است، آشکارا انتقاد می‌کند.
بنابراین گزارش زلنسکی در حاشینه نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور دراین باره به خبرنگاران گفت: شوربختانه چین، امروز بشدت در تلاش است تا مانع حضور کشورها در نشست صلح شود.

ناامیدی زلنسکی از حضور رهبران قدرت‌های بزرگ در نشست صلح اوکراین

زلنسکی در جریان نشست امنیتی در شانگری-لا بدون نام بردن از چین و آمریکا اعلام کرد که به مشارکت قدرت‌های بزرگ در نشست صلح اوکراین که قرار است در سوئیس برگزار شود، امیدوار نیست و در این صورت نشست مذکور نتیجه مورد نظر «کی‌یف» را نخواهد داشت.

زلنسکی پس از آنکه شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین نشان داد که در نشست صلح اوکراین در سوئیس شرکت نخواهد کرد و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکنون پاسخی به این نشست نداده است، از حضور این دو کشور در نشست صلح ناامید است.

بنابراین گزارش، وی که با حضور در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور بدنبال جذب کمک های نظامی بیشتری است، دراین باره گفت: بیش از یکصد کشور و سازمان جهانی برای حضور در این کنفرانس - قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه ژوئن برابر با ۲۶ و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در کانتون «نیدوالدن» (Nidwalden) سوئیس برگزار شود - اعلام آمادگی کرده اند.

وی از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه خواست تا بطور گسترده ای در این نشست حضور بهم رسانند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اوکراین در تلاش است تا با حضور هرچه بیشتر کشورهای جهان در نشست آتی بتواند حمایت گسترده ای را از طرح صلح مطلوب خود مبنی بر لزوم پایان دادن به این جنگ، بدست آورد.

بنابراین گزارش، زلنسکی که در کنفرانسی به میزبانی «موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در سنگاپور» درحاشیه نشست امنیتی شانگری-لا به ایراد نطق پرداخت، گفت: از اینکه برخی از رهبران جهان هنوز حضور خود را در نشست صلح (اوکراین در سوئیس) تایید نکرده اند، ناامید هستیم.

این گزارش حاکی است، چین جمعه گذشته اعلام کرد شرکت در چنین کنفرانسی که روسیه در آن حضور نداشته باشد، «دشوار» است؛ مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که پکن از برگزاری کنفرانس صلحی حمایت می‌کند که روسیه و اوکراین هر دو آنرا به رسمیت شناخته و در آن به شکلی برابر مشارکت داشته باشند.

درهمین حال عدم حضور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا حامی اصلی اوکراین که هم اکنون درگیر کارزار انتخاباتی خود با دونالد ترامپ است و نشانه ای از حضور وی نیست، می‌تواند این نشست را تحت شعاع قرار دهد .

زلنسکی روز گذشته پس از دیدار با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان نشست امنیتی شانگری-لا، در پاسخ به خبرنگاران این دیدار را بسیار خوب توصیف کرد.

این درحالی است که وو چیان سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرگزاری فرانسه گفت که از هرگونه برنامه ای برای دیدار دونگ جون وزیر دفاع چین با زلنسکی در سنگاپور اطلاعی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha