۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۸
کد خبرنگار: 1494
کد خبر: 85497240
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خرید تضمینی ۱۴۰ هزار تن گندم و کلزا در شوش و کرخه+فیلم

دزفول - ایرنا - مدیر تعاون روستایی شوش و کرخه از خرید تضمینی ۱۴۰ هزار تن گندم و کلزا در این شهرستان‌ها ‌خبر داد و گفت: ۱۲۰ هزار تن گندم و ۲۰ هزار تن کلزا از کشاورزان شهرستان‌های شوش و کرخه خرید تضمینی شده است.

هومند سپهوند روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا شوش و کرخه را از بزرگترین شهرستان‌های کشاورزی کشور برشمرد و افزود: این میزان محصول در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان‌های شوش و کرخه تولید شده و برابر با تولید چند استان کشور است.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصول در صورت اضافه کردن سیلوهای خصوصی به بیش از ۲۰۰ هزار تن می‌رسد، ادامه داد: نرخ خرید هر کیلوگرم کلزا ۳۵۰ هزار ریال و گندم ۱۷۵ هزار ریال بوده است.

احداث سه مرکز خرید محصولات کشاورزی در شوش و کرخه از سال ۹۵ تاکنون

مدیر تعاون روستایی شوش و کرخه با اشاره به وجود سه مرکز خرید محصولات کشاورزی در این شهرستان‌ها اظهارکرد: سه مرکز خرید دیگر با توجه به ظرفیت‌های موجود در شوش و کرخه از سال ۱۳۹۵ تاکنون در این شهرستان‌ها احداث شده است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این مراکز حداقل ۱۵ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده‌اند، افزود: فاز دوم مراکز خرید دهخدا و دانیال آغاز شده است که فرصت‌های شغلی جدید با راه اندازی آنها ایجاد می‌شود.

سپهوند گفت: ۲۰ هزار تن گندم سالانه در منطقه آهودشت تولید می‌شود که کشاورزان این منطقه پیش از احداث مرکز خرید حقیقت مجبور به حمل محصول خود تا ۲۰ کیلومتر بودند.

وی به روز رسانی مرکز خرید شهید رجایی و غرب کرخه و گازسوز کردن آنها را یادآور شد و افزود: توزیع آرد و کود دولتی و همچنین نهادهای کشاورزی از وظایف مراکز خرید تعاون روستایی است ضمن اینکه آموزش‌های لازم به کشاورزان و دامداران نیز در این مراکز ارائه می‌شود.

۱۶ هزار تن گندم در شوش و کرخه از باران‌های سیل آسا در امان ماند

مدیر تعاون روستایی شوش و کرخه با اشاره به باران‌های سیل آسای ماه گذشته گفت: مدیریت و همکاری خوب استانداری، فرمانداری و تعاون روستایی از وارد آمدن خسارت به ۱۶ هزار تن گندم در شهرستان‌های شوش و کرخه جلوگیری کرد.

وی ارزش این محصولات را حدود سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پنج هزار تن محصول چادرکشی شد و مابقی محصول در مدت سه روز به سیلوهای بسته منتقل شدند تا به آنها آسیبی وارد نشود.

خرید تضمینی ۱۴۰ هزار تن گندم و کلزا در شوش و کرخه+فیلم

۲ سیلوی صنعتی در شوش و کرخه در حال احداث است

سپهوند از احداث ۲ سیلوی صنعتی در شهرستان‌های شوش و کرخه خبر داد و بیان کرد: یک سیلوی صنعتی در شرکت دانیال در منطقه چنانه در حال احداث است که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه این سیلوی صنعتی در زمینی به مساحت سه هکتار با اعتبار اولیه ۳۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است، افزود: یک سیلوی دیگر نیز در سفر استاندار خوزستان به شهرستان کرخه مصوب شد که توسط شرکت تعاون روستایی اتحاد ساخته می‌شود.

مدیر تعاون روستایی شوش و کرخه گفت: یک خط ویژه اعتباری برای احداث این سیلوی صنعتی ۴۰ هزار تنی در نظر گرفته شده است.

۲ هزار تن گندم بذری از کشاورزان شوش و کرخه خریداری شد

سپهوند صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نظیر کارخانجات روغن کشی و تبدیل شلتوک به برنج را نیاز شهرستان‌های شوش و کرخه دانست و بیان کرد: در حال حاضر ۲ واحد بوجاری گندم در این شهرستان ها در حال ساخت است.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ تن شلتوک و ۲ هزار تن گندم بذری در سال زراعی جاری توسط تعاون روستایی شوش و کرخه خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی شوش و کرخه اضافه کرد: شهرستان کرخه سایت بوجاری گندم ندارد از این رو یک سایت در این شهرستان در حال ساخت است و امیدواریم تا سال آینده بهره برداری شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت این سایت بوجاری را ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این سایت در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع با اشتغالزایی مستقیم هفت نفر در حال ساخت است.

خرید ۳۵ هزار تن گندم و کلزا توسط شرکت تعاونی روستایی اتحاد کرخه

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی اتحاد شهرستان کرخه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سه شرکت تعاونی موفق و رو به رشد در شهرستان کرخه وجود دارد، اظهارکرد: ۳۳ هزار تن گندم و حدود ۲ هزار تن کلزا در سال زراعی جاری توسط شرکت تعاونی روستایی اتحاد کرخه از کشاورزان خریداری شده است.

محمد عبدالخانی با اشاره به بارندگی‌های شدید اردیبهشت ماه افزود: کشاورزان محصول خود را برداشت کرده بودند و با توجه به پیش بینی بارندگی باید فکری برای آنها می‌شد لذا شرکت تعاونی روستایی اتحاد کرخه با تدابیر اندیشیده شده در زمان بارندگی نیز فعال بود و محصولات کشاورزان را تحویل گرفت.
وی افزود: شرکت تعاون روستایی اتحاد از سال ۱۳۷۲ در نتیجه ادغام ۲ شرکت تشکیل شد و اکنون یک مرکز خرید دارد که با توجه به ثبت رکورد خرید ۶۰ هزار تن محصول بزرگترین مرکز خرید استان خوزستان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی اتحاد شهرستان کرخ اظهارکرد: این مرکز خرید ۶ هکتار وسعت دارد و طی سال اخیر اقدامات زیربنایی نظیر ساخت سایت اداری و آزمایشگاه خرید محصولات و همچنین ارتقای سیستم پایش با افزایش دوربین‌ها از ۱۶ به ۲۵ دوربین را انجام داده است.

وی افزود: با توجه به گستردگی اساسنامه شرکت، می‌توان در زمینه‌های مختلف برای تنوع بخشی به منابع درآمدی اقدام کرد که در این راستا طرحی برای احداث مجتمع خدمات رفاهی ارائه و در استانداری تایید شد.

عبدالخانی گفت: خط اعتباری تسهیلات ۳۰ میلیارد ریالی برای ساخت این مجتمع مصوب شد ولی در نهایت ۱۵ میلیارد ریال تخصیص یافت البته همچنان به دلیل کند بودن فرآیند بانکی پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه مجوز طرح سیلوی صنعتی بتنی شرکت تعاونی اتحاد کرخه نیز در سال ۱۳۹۸ گرفته شده است، افزود: این طرح حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که به دلیل مشکلات جذب اعتبار هنوز اجرایی نشده است.

توزیع ماهانه ۱۶ هزار و ۷۵۰ کیسه آرد بین روستاییان شوش و کرخه

عبدالله منصوری مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شوش و کرخه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ماهیانه ۱۶ هزار و ۷۵۰ کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی بین روستاییان شهرستان‌های شوش و کرخه توزیع می‌شود.

وی افزود: اتحادیه تعاون روستایی شوش و کرخه با توجه به خرید حدود ۱۳۰ هزار تن گندم و ۲۰ هزار تن کلزا رتبه نخست استان خوزستان را در بین اتحادیه‌های تعاون روستایی دارد.

منصوری با اشاره به نوسازی ۲ مرکز خرید محصولات کشاورزی در شهرستان‌های شوش و کرخه اظهارکرد: این مراکز گازوئیلی بودند که اکنون گازسوز شده‌اند.

وی با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی در بحث تنظیم بازار و تامین میوه شب عید فعال است، افزود: خرید به موقع شلتوک به دلیل فسادپذیری اهمیت زیادی دارد که در این زمینه نیز اتحادیه روستایی در زمان مدنظر محصول را از کشاورزان خریداری و خشک می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی شوش گفت: اتحادیه تعاون روستایی شوش برای کوتاه کردن دست دلالان، محصولات را به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کند.

توزیع ماهانه ۵۰۰ تن سبوس گندم بین دامداران شوش و کرخه

علی باوی مدیر شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شوش و کرخه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ماهانه ۵۰۰ تن سبوب گندم بین دامداران شوش و کرخه توزیع می‌شود.

وی با اشاره به خرید ۵۴۰ مترمربع زمین در شرکت دانیال برای احداث انبار جدید و به روز رسانی سایت اداری و سیستم‌های اداری این شرکت تعاونی افزود: نمایشگاه دائمی محصولات و تولیدات خوراک دام برای افزایش سطح آگاهی دامداران در شرکت تعاونی کشاورزی دامداران شوش و کرخه ایجاد شده است.

باوی اظهارکرد: تولید خوراک دام به صورت پودری، مشارکت در احداث کارخانه تولید خوراک دام به صورت فشرده(فشنگی) در شهرک صنعتی و توزیع جو، ذرت و سنگ نمک بین دامداری‌ها از دیگر اقدامات این اتحادیه بوده است.

به گزارش ایرنا سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که وظیفه توسعه روستایی و بخش کشاورزی از طریق تعاونی‌ها و تشکل‌ها را بر عهده دارد.

این سازمان در سال ۱۳۴۲ با ماهیت شرکت سهامی و وابسته به وزارت کشاورزی تأسیس شد و در سال‌های ۱۳۵۰–۱۳۴۶ زیرمجموعه وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی و در سال‌های ۱۳۵۶–۱۳۵۰ زیرمجموعه وزارت تعاون و امور روستاها بود و بعد از آن ذیل وزارت کشاورزی و عمران روستایی (وزارت جهاد کشاورزی کنونی) قرار گرفت.

اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سال ۱۳۴۸ به تصویب رسید.

برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین ماه شروع و در یک دوره فشرده ۴۰ روزه به پایان می‌رسد؛ برداشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی استان همچون هندیجان، ماهشهر، شادگان و خرمشهر شروع و سپس به تدریج به مناطق مرکزی و غربی خوزستان کشیده خواهد شد و درنهایت کار برداشت گندم در مناطق سردسیر ایذه، باغملک و دزپارت در نیمه نخست خرداد شروع می‌شود.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha