۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۳۲
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85497290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری یک پدیده خاموش و خزنده است

شهرکرد- ایرنا-دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‎‌زیست گفت: موضوع گرد و غبار از سال‌های گذشته در استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان وجود داشت، اما در برخی استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری گرد و غبار یک پدیده نوظهور، خاموش و خزنده است که باید در زمینه پیشگیری از افزایش این پدیده در این استان‌ها برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایرنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی روز یکشنبه در نخستین جلسه کارگروه کاری محیط زیست و کارگروه مدیریت شرایط اضطرار وقوع گرد و غبار چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون شهرستان‌های بروجن و خانمیرزا در چهارمحال و بختیاری علاوه بر ریزگردهای محلی، در معرض گرد و غبار از سایر استان‌ها و غبار برون مرزی نیز قرار دارد.

طهماسبی بیرگانی افزود: در استان، میزان غبارریزی در واحد سطح و زمان بالاست و در سه شهرستان بروجن، شهرکرد و خانمیرزا میزان ذرات زیر۱۰ میکرون به ۸۱۱ تن در سال رسیده است که این سطح باعث ورود آسیب جدی به منابع طبیعی و اقتصاد می‌شود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست به تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه از سال ۱۴۰۰ به صورت ملی کلید خورده واست در برنامه هفتم برای اجرای آن نیز تعهد شده است.

به گفته وی،سالانه بیش از چهار هزار میلیارد ریال اعتبار به ستاد ملی مقابله با گردو غبار اختصاص می‌یابد که این اعتبار به وزارت جهادکشاورزی، سازمان منابع طبیعی، آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست و هواشناسی و بهداشت و سایر دستگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور به دلیل تغییرات اقلیم و افزایش بهره‌برداری نامناسب منابع آبی؛ پدیده گرد و غبار رشد داشته است، گفت: در سه دهه گذشته برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری نیز به دلیل خشکسالی، تغییر اقلیم و بهره‌برداری نامناسب از منابع آبی، به کانون‌های گرد و غبار داخلی و محلی تبدیل شده است.

وی به انجام طرح مطالعاتی در خصوص ریزگردها و دشت‌های استان توسط دانشگاه شهرکرد با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری و هواشناسی در سال ۹۶-۹۷ اشاره کرد و گفت: این مطالعات امسال بازنگری و به‌روزرسانی می‌شود.

۱۳۳ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به کانون گرد و غبار داخلی تبدیل شده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در استان سه کانون اصلی و مولد گرد و غبار داخلی فعال است، گفت: ۱۳۳ هزار هکتار از اراضی استان تبدیل به کانون گرد و غبار داخلی شده است.

سعید یوسف‌پور افزود: در شهرکرد ۴۳ هزار هکتار، در سفیددشت بروجن ۶۳ هزار هکتار و دشت خانمیرزا ۲۷ هزار هکتار عرصه گرد و غبار فعال است که خشکیدگی تالاب خانمیرا و زهکشی و توسعه کشاورزی، برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی باعث افزایش این سطح شده است.

وی اظهار داشت: هم‌اینک میزان فرونشست خاک در عرصه تالابی و دشت خانمیرزا افزایش پیدا کرده است.

یوسف‌پور افزود: سال‌گذشته ۱۰ روز هوای استان در پایان فصل تابستان و اوایل فصل پاییز برای همه گروه‌ها به دلیل گرد و غبار داخلی ناسالم بود.

احیای تالاب دهنو نیاز به برنامه دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به احیای تالاب دهنو در شهرستان بروجن به صورت موقت و فصلی، گفت: احیای این تالاب که در یک دهه گذشته خشکیده و به کانون گرد و غبار داخلی تبدیل شده بود از سال‌گذشته در دستور کار قرار گرفت و به صورت فصلی آبگیری و احیا شد و احیا دائم این تالاب نیاز به مطالعه و برنامه‌ریزی دارد.

به گزارش ایرنا، ۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل ۶ منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در سفر به استان چهارمحال و بختیاری از دشت خانمیرزا، سفید دشت و شهرکرد بازدید خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha