۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85497321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستیار نتانیاهو ضمن موافقت با طرح بایدن: این توافق پیشنهادی ناقص است

تهران – ایرنا – یکی از مشاوران نتانیاهو با اعلام موافقت رژیم صهیونیستی با توافق پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که این توافق ناقص بوده و به کار بیشتری نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از دستیاران نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی "ساندی تایمز" تایید کرد که تل آویو چارچوب خاتمه جنگ غزه را پذیرفته هرچند که به گفته وی این توافق ناقص است و به کار بسیار بیشتری نیاز دارد.

اوفیر فالک (Ophir Falk)، مشاور ارشد سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو گفت: پیشنهاد بایدن "توافقی بود که ما با آن موافقت کردیم. گرچه توافق خوبی نیست، اما ما به شدت می خواهیم که تمامی گروگان ها(اسرا) آزاد شوند."

وی با بیان اینکه "جزئیات زیادی باید بررسی شود"، افزود: شرایط اسرائیل از جمله "آزادی گروگان‌ها( اسرا) و نابودی حماس" تغییر نکرده است.

فالک با تکرار موضع نتانیاهو گفت: تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش بس دائمی وجود نخواهد داشت.

"موسی ابومرزوق" رئیس دفتر روابط بین‌المللی جنبش حماس نیز طرح پیشنهادی "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا درباره آتش بس در نوار غزه را صرفا اصولی اولیه دانست و با اشاره به اینکه حماس درباره این طرح چیزی دریافت نکرده است، گفت: اگر این طرح شامل توقف جنگ و خروج اشغالگران از نوار غزه باشد، با آن موافقت خواهند شد.

ابو مرزوق امروز در گفت وگو با شبکه المیادین تاکید کرد: هیچ چیزی درمورد آنچه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد، دریافت نکردیم.

وی افزود: آنچه بایدن مطرح کرد، اصول اولیه است و ما گفتیم که خوب هستند اما باید به طور کامل از آن‌ها مطلع شویم. هرگونه اصلاح پیشنهاد قدیمی درمورد توقف جنگ و خروج از نوار غزه را نمی‌پذیریم. اگر پیشنهاد بایدن شامل توقف جنگ و خروج از نوار غزه باشد، ما در کنار ملت خود خواهیم ایستاد و آن را می‌پذیریم.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه (۱۱ خرداد) گفت که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش ‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی ‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha