بی توجهی به آینده‌پژوهی موجب اتلاف سرمایه و کاهش بهره‌وری کشاورزی شده است

اهواز- ایرنا - رییس مرکز تحقیقات،آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: بی‌توجهی به آینده‌پژوهی دستگاه‌ها موجب اتلاف سرمایه، هزینه‌های فراوان و کاهش بهره‌وری در حوزه کشاورزی شده است.

به گزارش ایرنا، سید بهرام اندرزیان روز یکشنبه در جریان بازدید نماینده ولی فقیه در استان خوزستان از مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان بیان کرد: مدیران، مسئولان و مردم باید به دستاوردهای علمی دانشمندان ایمان داشته باشند و آن‌ها را به کار گیرند تا شاهد افزایش بهره‌وری کشاورزی باشیم.

وی اظهارکرد: باتوجه‌به چالش‌ها و محدودیت‌های منابع پایه تولید مانند آب‌ و خاک، تنها راه دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی، کشاورزی دانش‌بنیان است که موجب افزایش بهره‌وری استفاده از منابع می‌شود.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان را مغز متفکر سازمان جهاد کشاورزی و متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید دانست و تاکید کرد: یکی از محدودیت‌های اصلی، کمبود و یا نبود اعتبارات پژوهشی و نداشتن ردیف اعتبار خاص استانی دراین‌ حوزه است و دستگاه‌های اجرایی توجهی به آینده‌پژوهی و وضعیت دستگاه خود در آینده ندارند و همیشه به شیوه آزمون‌وخطا پیش می‌روند که این موضوع موجب اتلاف سرمایه و تحمیل هزینه و کاهش بهره‌وری می‌شود.

اندرزیان چالش دیگر بخش کشاورزی استان را سن بالای بهره‌برداران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میانگین سن بهره‌برداران کشاورزی ۵۴ سال است و پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰ سال آینده به ۶۰ سال برسد که در این شرایط انتقال دانش و فناوری به چنین بهره‌بردارانی سخت و غیرممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه عملی کردن تولید دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری زمانی اثربخش است که دانش و فناوری در میدان و عرصه اجرا شود ادامه داد: راهکار برون‌رفت از این مسئله توجه به تربیت کشاورزان آینده و توسعه هنرستان‌های کشاورزی است و اینکه بین تعداد دانش‌آموزان کشاورزی استان (یک درصد دانش‌آموزان استان) و اشتغال در بخش کشاورزی استان (۲۰ درصد) توازن برقرار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha