راه و رسم امام خمینی (ره) در مدیریت کشور

مشهد- ایرنا- ۱۴ خرداد، امسال رنگ دیگری دارد که شهید خدمت نیز دیگر در میان ما نیست؛ او که با همراهی یاران شهیدش فصل دیگری از خدمت‌رسانی به مردم را متجلی ساخت و معتقد بود "مردم عزیز خدا هستند" و با همه وجود تلاش کرد گفتمان حضرت امام (ره) مبنی بر خدمت صادقانه به مردم، به عنوان ولی‌نعمت حاکمان را تحقق بخشد.

به گزارش ایرنا، از همان ابتدای شکل‌گیری حکومت دینی، راه و رسم اجرای قوانین در جامعه اسلامی هم مّد نظر قرار گرفت،‌ یعنی حاکم این حکومت، خود نمی توانست از دایره اخلاق اسلامی و مشی دینی فاصله داشته باشد.

در طول تاریخ اسلام، جامعه اسلامی زمامداران مختلفی را به خود دیده است و آنچه انقلاب اسلامی را با همه آن‌ها متمایز کرده است،‌ اشراف رهبری این حکومت بر مبانی دینی است؛ که در یکی از احادیث پیامبر اسلام (ص) آمده است که «خلق عیال، خانواده و نیازمند خدا هستند، پس محبوب ترین خلق به درگاه او کسی است که به عیال خداوند سودی رساند یا خانواده ای را خوشحال کند و یا در پی برآوردن حاجت برادر مسلمانش باشد که این موضوع نزد خدا از اعتکاف دو ماهه در مسجدالحرام محبوب تر است».

در طول تاریخ و پس از حکومت پیامبر اسلام تا دوران انقلاب اسلامی، علمای دینی در اجرای قوانین در جامعه اسلامی دستی نداشتند و از سال ۱۳۵۷ و با پایان حکومت ستمشاهی، مردم در نخستین انتخابات خود، به برپایی نظام جمهوری اسلامی رای دادند تا پسوند اسلام در کنار حکومت این جامعه بنشید.

پس از این رویداد ۱۳ رئیس جمهور، در فاصله های متفاوت زمام امور اجرایی کشور را بر عهده گرفتند تا قوانین مصوب مجلس شواری اسلامی را به اجرا درآورند و در این خصوص برخی در کمترین زمان و برخی نیز با امّا و اگرهای فراوان در این مسیر گام برداشتند.

در این میان ۲ تن از روسای جمهور کشورمان در راه خدمت به مردم ردای شهادت را نیز بر دوش کشیده و در اذهان مردم جاودانه شدند؛ از ویژگی های شهیدان رجایی و رئیسی، می توان به ساده زیستی آنان و حرکت در مسیر رضای حق برای گره گشایی از کار مردم اشاره کرد.

این بزرگواران الگوی حکومت داری را از امامی آموختند که ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پرچم نهضت اسلامی خود را برافراشت و در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ نیز پس از عمری مجاهدت و به ثمر رساندن نظام اسلامی مورد نظر خود «با قلبی مطمئن» به دبدار معبود شتافت.

ابعاد مختلف خدمت

یکی از شهروندان مشهدی در این خصوص گفت: خدمت به مردم از دیدگاه حضرت امام راحل (ره) ابعاد گسترده ای دارد و ایشان همواره نسبت به خدمت خالصانه و شبانه روزی به اقشار مختلف مردم تاکید فراوانی داشتند.

مریم انجیدنی افزود: ساده زیستی مسوولان و خدمت به مردم در سخنان و توصیه های امام خمینی (ره) فراتر از تعاریف مرسوم و شعارهای رایج است، چراکه ایشان معتقد بودند مسوولان برای رفع مشکلات مردم و همچنین رفاه و آبادانی این جامعه، باید از هیچ کوششی دریغ نکنند و خدمت کردن به معنای واقعی را سرلوحه عملکرد خود قرار دهند.

راه و رسم خمینی (ره) در مدیریت کشور

وی بیان کرد: مسوولان اجرایی نیز با الهام گیری از او که در نهایت ساده زیستی، قلب های فراوانی را با خود همراه کرده بود، باید به فرمانش عمل کرده و بسیاری از گره های کار این جامعه را باز کنند.

این شهروند مشهدی با اشاره به اینکه امام راحل، جمهوریت و اسلامیت را به خوبی در کنار هم جای داده بودند، اظهار کرد: با توجه به این ۲ عنصر، شهید آیت الله رئیسی نیز در مقابل همه تهدیدها و دشمنی‌ها، برای گره گشایی از کار مردم ایستاد.

خدمت بی منت به مردم

مسوول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواف نیز گفت:‌ شهید آیت الله رئیسی خود را وقف خدمت به آحاد مختلف مردم کرد و دغدغه وی خدمت بی منت به مردم بود.

حجت الاسلام داوود عبداللهی افزود:‌ خدمت بی منت و عاشقانه به مردم به عنوان یکی از مصادیق اعمال صالح در عملکرد و خدمات آن شهید متجلی شده بود.

وی تصریح کرد:‌ این مساله موجب ماندگاری خدمات شهید آیت الله رئیسی و محبوبیت وی نزد مردم شد به طوری که میلیون ها نفر در آیین تشییع وی و شهدای خدمت در تبریز، قم، تهران و مشهد حضور یافتند.

راه و رسم خمینی (ره) در مدیریت کشورراه و رسم خمینی (ره) در مدیریت کشور

حجت الاسلام عبداللهی، بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید رئیسی را یادآور شد و افزود:‌ پروردگار متعال شهید رئیسی را دوست داشت و دل های مردم را متوجه وی کرد که شرکت پرشور آحاد شهروندان در آیین تشییع شهدای خدمت حاکی از این محبوبیت بود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید نیز شاگرد راه امام امت (ره) بود، بیان کرد: امام انقلاب، مردمی بود و زندگی ساده و بی آلایشی داشت؛ او روحیه ساده زیستی و سلامت مالی داشت و خانه امام، امروز در جماران محل آمد و شد دلدادگان انقلاب است.

شهید رییسی مانند شهید بهشتی بود

یک استاد حوزه و دانشگاه در گناباد نیز گفت:‌ شهید رییسی در خدمت عدالت مدارانه به مردم شباهت زیادی با شهیدان رجایی و بهشتی داشت و رهرو آنان بود.

حجت الاسلام روح الله پورعابدین افزود:‌ شهید رییسی مانند شهید بهشتی، سال‌ها در دستگاه قضایی برای تحقق و پیاده سازی عدالت تلاش کرد.

وی ادامه داد: شهید رییسی مانند شهید رجایی برای مدتی به عنوان ریاست جمهوری و رییس قوه مجریه با اخلاص فراوان، همواره دغدغه رفع مسایل و مشکلات مردم و جامعه را داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:‌ شهید رییسی مثل شهیدان رجایی و بهشتی، ولایتمدار و انقلابی به معنای واقعی بود و توجه خاصی به قشر محروم و مستضعف جامعه می کرد.

وی اظهار کرد:‌ شهید رئیسی با روحیه و مدیریت جهادی و خستگی ناپذیر در خدمت مردم و جامعه، به تحقق عدالت در خدمات مسوولان در نقاط شهری و روستایی تاکید بسیار داشت.

مبارزه با فساد

نماینده تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی به ویژگی‌های منحصر به فرد شهید آیت‌الله رییسی اشاره کرد و گفت: نخستین خصیصه، اخلاص این بزرگوار بود که در برابر هجمه‌ها سکوت و همه را به تقوا توصیه می‌کرد.

محسن زنگنه افزود: حماسه حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر خادم الرضا، شهید آیت‌الله رییسی و همراهانش ثابت کرد مردم همچنان پای نظام اسلامی ایستاده‌اند و تفاوت بین خادم و خائن را به خوبی درک می‌کنند.

وی گفت: دلیل حضور میلیونی مردم در تشییع شهدای خدمت، شخصیت برجسته شهید رییسی و همراهانش بود که مردم را این‌چنین به خیابان‌ها کشاند. خادم شهید ملت اهل شنیدن و مشورت بود و به واقع مردمی‌بود و به مردم اعتقاد راسخ داشت، در عین حال با مردم زیست و در راه خدمت به مردم نیز شهید شد.

او در ادامه به خدمات ارزنده دولت سیزدهم در کمتر از سه سال اشاره کرد و گفت: ایشان سردمدار مبارزه با فساد بود، وی ولایت‌پذیر و مطیع رهبری بود و با وجودی که تریبون داشت و وزارتخانه‌ها و صدا و سیما را در اختیار داشت، حتی یک بار هم از خود دفاع نکرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha