۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۱
کد خبر: 85497568
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

تهران- ایرنا- پرونده رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس بسته شد و بازهم کادر فنی و بازیکنان استقلال از ناداوری و دست‌های پشت پرده‌ای صحبت کردند که اجازه نداد جام قهرمانی آبی شود اما مشکل اصلی و پاشنه آشیل واقعی استقلال کجاست و چرا این تیم چندوقتی است با دشمنی پنهان دست و پنجه نرم می‌کند؟‌

به گزارش ایرنا، پرونده رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران در شرایطی بسته شد که چند کیلومتر آنطرف‌تر آبی‌پوشان و اندک هواداران این تیم در ورزشگاه شهید دستگردی، با چشمانی اشکبار شاهد قهرمانی حریف سنتی خود بودند.

استقلال در بازی با پیکان ۲ بر صفر برنده شد و اگر گل دقیقه ۸۶ گیورگی گولسیانی نبود، شاگردان نکونام این جام را بالای سر می‌بردند و طبیعی است اوج حساسیت و از دست دادن جام در واپسین ثانیه‌ها، واکنش‌هایی هم دارد. از جمله شعارهای تند اندک هواداران آبی‌پوش از روی سکوها تا حرف‌های تند مهرداد محمدی که با واکنش مسوولان فوتبالی هم مواجه شد.

به هر حال این جام هم با تمام حاشیه‌ها و مشکلاتی که داشت به پایان رسید، اما مشکل اصلی استقلال و پاشنه آشیل این تیم پرهوادار کجاست؟ آیا دشمنی که نکونام از آن صحبت می‌کند در دنیای حقیقی وجود دارد و آیا همانطور که سرمربی آبی‌پوشان می‌گوید تا این حد قدرت دارد که در نتایج و داوری‌ها دست برده و حتی قهرمان لیگ را هم مشخص کند.

فراموش نکنیم استقلال از هفته‌های یازدهم تا بیست‌وهفتم لیگ برتر فوتبال ایران در صدر جدول بود و آبی‌های پایتخت و هواداران این تیم با آرزوی قهرمانی این فصل را سپری کردند اما چرا تیمی که در صدر بود در ثانیه‌های پایانی باید به انتظار قهرمانی تیم دیگری بنشیدند تا هواداران و بازیکنان این تیم با چشمانی اشکبار به خانه بازگردند.

انتشار تصاویری از مدال‌های قهرمانی لیگ برای استقلالی‌ها و ساختن سکوهای اهدای کاپ در ورزشگاه دستگردی نشان داد همه چیز برای قهرمانی استقلال آماده است اما باید قبول کرد آبی‌های تهرانی در هفته بیست‌وهشتم و در بازی برابر نساجی جام را دو دستی تقدیم پرسپولیس کردند. جایی که برابر نساجی به تساوی یک بر یک رضایت دادند و به زعم قدیمی‌های استقلال، شاید ترس یا فشار بالایی که روی بازیکنان و کادر فنی این تیم بود کافی بود تا قهرمانی از دست آنها برود.

اینکه نمی‌خواهند و اجازه نمی‌دهند ما قهرمان شویم اشتباه بزرگ نکونام و کادر فنی این تیم بود، اگر استقلال در بازی برابر نساجی امتیاز از دست نمی‌داد پرسپولیس با همه جریان‌سازی‌هایی که وجود داشت (البته به نظر آبی‌پوشان) آیا می‌توانست قهرمان شود؟ نکونام خواسته یا ناخواسته وارد یک بازی خطرناک شد که شمشیر دولبه آن در نهایت به آبی‌های تهرانی ضربه زد،‌ هر چند جواد نکونام این را باور ندارد و بازهم بر حرف خود پافشاری می‌کند که اجازه ندادند و نگذاشتند که ما با جام به خانه برویم.

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

هفته بیست‌وششم و اشتباه داوری به سود استقلال

علی‌رغم آنکه نکونام اعتقاد دارد داوری‌ها همیشه به ضرر تیم او بوده به ذکر چند نکته اشاره می‌کنیم؛ استقلال تهران در هفته بیست‌وششم پذیرای ذوب‌آهن اصفهان بود. حیدر سلیمانی کارشناس داوری در خصوص اتفاقات آن بازی گفته بود صحنه گل استقلال به درستی از سوی داور مردود اعلام شد؛ در آن صحنه دو تخلف همزمان رخ داد و کوپال ناظمی به درستی گل را نپذیرفت. مهرداد محمدی در زمان زدن ضربه در موقعیت آفساید بود و در همان زمان هم توپ به دست او برخورد کرد و طبیعی است که گل صحیح نباشد.

از سویی دیگر در دقیقه ۷۶، روزبه چشمی با خطایی که بر روی مهاجم ذوب‌آهن مرتکب شد به نوعی از این بازیکن سلب موقعیت کرد و ناظمی می‌توانست با دادن کارت زرد دوم، او را از زمین اخراج کند اما ترجیح داد بازی را به نوعی دیگر مدیریت کند.

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

هفته بیست‌وهفتم و اشتباه داوری بازهم به سود استقلال

در هفته بیست‌وهشتم نیز بازهم شاهد یک اشتباه داوری بازهم به سود استقلال بودیم. شاگردان نکونام در این هفته به مصاف فولاد خوزستان رفتند. نوذر رودنیل کارشناس داوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از اشتباه داور این بازی سخن گفت و تاکید کرد موعود بنیادی‌فر تا دقیقه ۵۸ تصمیم‌های درستی گرفت و در جریان بازی دخالتی نداشت، اما در این لحظه سوتی زد که به اشتباه بوده و همان باعث گل‌زدن استقلال شد.

وی ادامه داد: از زوایایی که ما دیدیم و تصاویری که دوستان برای من ارسال کردند، توپ به پای بازیکن فولاد برخورد نکرد اما بنیادی‌فر به اشتباه نقطه کرنر را نشان داد. حتی بازیکن فولاد هم به این تصمیم اعتراض داشت اما همین توپ وارد دروازه فولاد شد و استقلال ۳ امتیاز بازی را از آن خود کرد. امیدوارم داور اشتباه نکرده نباشد و اگر غیر از این باشد، شاهد یک تصمیم تاثیرگذار و دخالت داور در نتیجه بازی هستیم.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان در خصوص اینکه چرا کمک‌داور این بازی، در صحنه‌ دیگری و در شرایطی که توپ در فاصله دومتری او با دست بازیکن استقلال برخورد کرد اما پرچم نزد، گفت: چیزی نمی‌توانم بگویم. شاید تنها دلیلش ترس باشد چراکه این صحنه آنقدر واضح بود که چیزی نمی‌توان برای آن گفت.

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

هفته بیست‌وهشتم و داوری که به سود استقلال سوت زد

محمد فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به نحوه قضاوت بیژن حیدری در بازی نساجی و استقلال اشاره داشت و گفت: این دیدار صحنه خاصی نداشت و تنها در یک مورد بازیکنان استقلال اعتقاد به پنالتی داشتند که داور به درستی تصمیم گرفت چراکه پنالتی صورت نگرفته بود.

البته پیشکسوتان استقلال هم نسبت به این بازی واکنش نشان دادند، از جمله سعید مراغه‌چیان که در گفت‌وگو با ایرنا گفت: استقلال در این فصل از بابت یار در مضیقه بود. مشکلاتی هم بین تیم و مدیریت باشگاه وجود داشت که البته همه این‌ها خللی در روند نتیجه‌گیری ایجاد نکرد اما در بازی برابر نساجی استقلال آنطور که باید و شاید بازی نکرد و با ارسال توپ به صورت مستقیم، عملا به جای رسیدن به گل، مدافعان حریف را گرم کرد و در نهایت هم دیدیم این بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا استقلال صدر جدول را از دست بدهد. هر چند نساجی هم نتوانست کسب موقعیت بکند اما یکی از بدترین بازی‌های استقلال را شاهد بودیم.

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

اشتباه نکونام در یارکشی رسانه‌ای

در شرایطی که لیگ برتر فوتبال ایران به هفته بیست‌ونهم رسیده بود یک اشتباه از سوی جواد نکونام باعث شد خبرنگاران نشست خبری این تیم را در آستانه بازی با گل‌گهر در هفته بیست‌ونهم را تحریک کنند. نکونام روز قبل از این نشست به صورت «گزینشی» برخی رسانه‌ها را به محل تمرین دعوت و با آنها صحبت کرده بود و خبرنگاران نیز به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای او نشست خبری پیش از بازی با گل‌گهر را تحریم کردند، هر چند نکونام به این نشست هم نیامده بود و به جای خود حمیدرضا رجبی را فرستاده بود.

آنچه مسلم است نکونام در این فصل تنها بود، چه در باشگاه و در چه بیرون آن. شاید اگر یک مشاور خوب، خوش‌فکر و با تدبیر او را همراهی می‌کرد امروز شاهد خیلی از حاشیه‌های این تیم نبودیم.

قهرمان واقعی ما هستیم؛ ما جام پاک می‌خواهیم و جام کثیف را به خانه نمی‌بریم

در هفته سی‌وام لیگ تمام شد و استقلال در شبی که هواداران، کادر فنی و بازیکنان این تیم اشک می‌ریختند ورزشگاه شهید دستگردی تهران را ترک کردند. در چنین شرایطی هر انسانی از نظر روحی و روانی در فشار بوده و طبیعی است رفتاری یا مرتکب شود یا صحبت‌هایی را مطرح کُند که در شرایط عادی شاهد آن نباشیم اما بودن یک بزرگتر یا فردی که تجربه مدیریت فضای تنش‌زا را داشته باشد، نکته مهمی است که استقلال در این فصل از آن ضربه بسیار خورد.

از نبود یک بزرگتر تا دشمن خیالی؛ پاشنه آشیل استقلال کجاست؟

راه نجات استقلال، بزرگتری که بزرگی بلد باشد

استقلال سال‌هاست از یک مشکل بزرگ رنج می‌برد، نبود یک بزرگتر. هواداران استقلال فراموش نمی‌کنند روزهایی که منصور پورحیدری حتی با جسمی خمیده و با عصا دست بر شیشه کنار نیمکت استقلال می‌گذاشت تا ایستاده نظاره‌گر شرایط و وضعیت تیم پرهوادار استقلال باشد. آن روزها خبری از این حرف‌ها نبود. استقلال برای قهرمانی می‌جنگید و هواداران روزهای خوبی را سپری می‌کردند اما بعد از رفتن او و در شرایطی که آبی‌های پایتخت از نبود یک پدر یا بزرگتر محروم شدند، آسمان آبی تاریک شد تا استقلال با شرایط سختی مواجه شود.

مشکل دیگر چند دستگی در بین استقلالی‌هاست. چه بخواهیم و نخواهیم باید باور کنیم قدیمی‌های استقلال هم همدل و یکدل نیستند و بعد از رفتن پورحیدری نخواستند یا نتوانستند در قامت یک بزرگتر، تیم را جمع‌وجور کنند اما در آن سوی میدان پرسپولیس به این نکته توجه داشت و از حضور چهره‌هایی از جمله محمود خوردبین،کریم باقری و حتی سیدجلال حسینی تمام و کمال بهره برد و نیمکت خود را آرام نگه داشت و مزد این آرامش را هم گرفت.

استقلالی‌ها به جای فرافکنی و آدرس غلط به هواداران خود باید یه دنبال یک بزرگتر باشند، بزرگتری که بزرگتری را بلد باشد و تنها نام و عنوان یدک نکشد. آن وقت خواهیم دید استقلال چه سرنوشتی خواهد داشت. استقلال در این فصل ۶۷ امتیاز کسب کرد و ۴۰ گل زده و ۱۵ گل خورده داشت و با یک اختلاف امتیاز و تفاضل گل ۲- نسبت به پرسپولیس، این جام را به پایان برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha