«راز گل سرخ» نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) چیست؟

تهران- ایرنا- شاید جوانان با آیت الله شهید «سید محمدرضا سعیدی» آشنایی نداشته باشند؛ همان سیدی که نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) لقب گرفت و کتاب‌هایی همچون «راز گل سرخ» نوشته شد تا خاطرات و زندگی این شهید را برای نسل نو روایت کند. 

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، ۲۰ خرداد مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی از روحانیون مجاهدی است که با آغاز نهضت امام خمینی (ره) در صف مبارزه قرار گرفت و یک لحظه از افشاگری و روشنگری علیه شاه دم فرو نمی بست. وی پس از تحمل شکنجه در زندان قزل قلعه در سال ۱۳۴۹ در سن ۴۱ سالگی به فیض شهادت نائل آمد. ساواک با هدف ایجاد رعب و وحشت میان مبارزان در مقطعی شهادت او را خودکشی، خونریزی لوزالمعده و سکته قلبی جلوه داد. پیکر وی مخفیانه توسط ساواک در وادی السلام قم به خاک سپرده شد.

وقتی آیت الله «سید محمدرضا سعیدی» به شهادت رسید مجالس ختم متعددی به مدت چهل شب توسط یاران امام خمینی (ره) در نجف اشرف برگزار شد. امام مخارج آن را به عهده گرفت و خود نیز در همه آن مجالس شرکت کرد.

آیت الله سعیدی دوم اردیبهشت سال ۱۳۰۸ در مشهد دیده به جهان گشود. در دوران کودکی مادرش را از دست داد و زیر نظر پدرش حجت الاسلام احمد سعیدی تعلیمات دینی را آموخت. وی نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) و یکی از وکلای تام‌الاختیار ایشان در زمان طاغوت در تهران و پیش از آن نیز از مدرسان حوزه علمیه قم بود.

آیت الله سعیدی پس از مدتی برای فراگیری هرچه بهتر علوم فقه و دین نزد اساتیدی چون حاج شیخ کاظم دامغانی، مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی تلمذ کرد. در مراحل بعدی به قم رفت و در محضر اساتیدی نظیر آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) درس گرفت.

این عالم مجاهد از جمله طلابی بود که در همان دوره تحصیل، فعالیت های تبلیغی داشت و در سفرهای تبلیغاتی خود، ضد رژیم پهلوی سخن می گفت و به افشای ظلم آنها در قبال مردم می پرداخت.

«راز گل سرخ» نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) چیست؟

مسجد کانون مبارزه

آیت‌الله سعیدی علاوه بر این که شب‌های جمعه در مسجد به ایراد سخنرانی می‌پرداخت و بی‌پروا از برنامه‌های ضد اسلامی رژیم انتقاد می‌کرد، در نشر افکار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) بی‌وقفه تلاش داشت. وی مسجد را پایگاه مبارزانی چون آیت‌الله محمد امامی کاشانی و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی قرار داد. ساواک به این نکته پی برد و ادامه وضع موجود در مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) را از هرجهت به زیان رژیم دید و سخت گیری های زیادی برای آیت‌الله سعیدی و افرادی که برای اقامه نماز به مسجد می‌رفتند، فراهم کرد اما آیت‌الله سعیدی به تهدیدهای ساواک بی‌اعتنا بود.

سعیدی از روحانیونی بود که از سوی آیت‌الله بروجردی برای تبلیغ به آبادان اعزام شد. در آنجا مورد توجه مردم آبادان بود و مقبولیت خوبی بین آنها پیدا کرده بود. وی در این شهر به‌واسطه‌ سخنرانی‌های تندی که داشت، برای اولین بار دستگیر شد.

در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت

آیت الله سعیدی علاقه و ارادت خاصی به امام خمینی (ره) داشت و درباره ایشان گفته بود: به خدا سوگند، اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم، نام مقدس خمینی را خواهید یافت. حضرت امام شبیه ترین عالمان نسبت به ولی الله، امام زمان (عج) و آباء طاهرینش می باشد.

«مرا بگیرید و به بند و حبس کشید، تا آن وقت از من سلب مسئولیت شود. اگر آزاد باشم، فریاد می زنم، حقایق را می‌گویم و افشاگری می کنم. من این لباس را پوشیده ام و از بیت المال امرار معاش می‌کنم که پاسدار اسلام و وفادار به رهبرم، امام خمینی باشم. بنابراین باید فریاد بزنم و جز این چاره ای ندارم».

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت آیت الله سعیدی

امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت آیت الله سعیدی در پیامی نوشتند: این تنها مرحوم سعیدی نیست که با این وصف اسف انگیز در گوشه زندان از پای در می آید، بلکه چه بسا افراد مظلوم و بی گناه به جرم حق گویی در سیاه چال های زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه های وحشیانه و رفتار غیرانسانی قرار می گیرند. من قتل فجیع این سید بزرگوار و فداکار را که برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام، جان خود را از دست داد به ملت اسلام عموماً و خصوصاً به ملت ایران تعزیت می دهم و از خداوند متعال، رفع شر دستگاه جبار و عمال کثیف استعمار را مسئله می نمایم.

«راز گل سرخ» نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) چیست؟

کتاب‌های منتشر شده درباره آیت الله سعیدی

کتاب عروج از زندان که به قلم مقصود رنجبر در سال ۱۳۸۵ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، به بررسی نقش‌ آیت‌الله سعیدی در مبارزات نهضت اسلامی پرداخته شده و علاوه بر وجوه سیاسی تأکید ویژه‌ای بر مبارزات فرهنگی و آموزشی این شهید و تلاش‌های وی در گسترش آموزه‌های اسلام انقلابی و معارف متعالی اسلام با تأکید بر موضوعاتی همچون امر به معروف و نهی از منکر شده است.

کتاب راز گل سرخ نیز توسط خسرو باباخانی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب روایتی داستانی از خاطرات، زندگینامه و سفرنامه زندگی شهید آیت الله سعیدی است.

«راز گل سرخ» نخستین مجتهد شهید در نهضت امام خمینی(ره) چیست؟

همچنین کتاب این آخرین نامه عاشقانه، اثر داستانی است که سیری در زندگی و مبارزات این شهید مبارز دارد و با قلم زهره زارعی نگاشته شده و در سال ۱۳۹۰ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است. نویسنده در این اثر که در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان تدوین شده، با نگاهی متفاوت از دیگر آثار درصدد روایت متنوعی از زندگی و مبارزات شهید سعیدی است.

شهید آیت‌الله سیدمحمدرضا سعیدی به روایت اسناد نیز به قلم اکبر فلاحی در سال ۱۳۸۹ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این اثر در صدد به تصویر کشیدن زندگی، فعالیت‌های مبارزاتی و شهادت آیت الله سعیدی با استفاده از اسناد است. در این کتاب، مبارزات شهید قبل از شروع نهضت امام خمینی (ره) تا بعد از تبعید او مورد بررسی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha