۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85498081
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دو وزیر صهیونیست به نتانیاهو در مورد پذیرش طرح صلح هشدار دادند

تهران- ایرنا- سی ان ان نوشت: دو وزیر راست افراطی در کابینه بنیامین نتانیاهو تهدید کردند اگر طرح صلح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را بپذیرد با استعفای خود موجب فروپاشی ائتلاف حاکم می‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سی‌ان‌ان نوشت: جو بایدن روز جمعه از طرحی رونمایی کرد که به ادعای او پیشنهادی سه مرحله‌ای برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه بود و آزادی اسرای صهیونیستی با اجرای «آتش‌بس کامل» را شامل می‌شد.

اما دو عضو راست افراطی کابینه رژیم اسرائیل بزالل اسموتریچ (Bezalel Smotrich) وزیر دارایی و ایتامار بن گویر (Itamar Ben Gvir) وزیر امنیت داخلی آشکارا اعلام کردند که مخالف آتش‌بس فوری هستند. نتانیاهو نیز گفته آماده این طرح نیست و درباره پیشنهاد بایدن ابراز تردید کرده است.

اسموتریچ در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت به نتانیاهو «به وضوح» گفته است که اگر با این طرح صلح موافقت کند و جنگ را بدون نابودی حماس و بازگرداندن همه اسرا به پایان برساند بخشی از کابینه وی نخواهد بود.

وی مدعی شد که جنگ غزه «تا نابودی کامل حماس» و بازگرداند همه اسرای فلسطینی و «ایجاد یک واقعیت امنیتی جدید در غزه و لبنان» ادامه یابد.

وزیر امنیت ملی نتانیاهو هم مدعی شد این طرح «غیرمحتاطانه» و «پیروزی برای تروریسم» است و امنیت رژیم اسرائیل را تهدید می کند.

سی‌ان ان با اشاره به این که نتانیاهو تحت فشار است، نوشت طرح مذکور شامل آزادی اسرای صهیونیستی و عقب‌نشینی نیروهای این رژیم از مناطق پرازدحام غزه و در نهایت بازسازی غزه است که در طول جنگ دچار ویرانی شده است.

به نوشته این رسانه، حماس گفته این طرح را «مثبت» می بیند و آماده است «با هر پیشنهادی بر اساس برقراری آتش‌بس دائمی برخورد مثبت و سازنده داشته باشد.»

سازمان ملل و دیگر قدرت های بین المللی از این طرح استقبال کرده اند و از دو طرف درگیر در جنگ غزه خواسته اند آن را بپذیرند.

به گزارش ایرنا، جان کربی مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) طی سخنانی، اظهار امیدواری کرد طرح آتش‌بس سه مرحله‌ای از سوی رژیم اسرائیل و حماس پذیرفته شود.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha