۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 85498154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین، فیلیپین را عامل تشدید تنش میان ۲ کشور خواند

۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۵
کد خبر: 85498154
چین، فیلیپین را عامل تشدید تنش میان ۲ کشور خواند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فیلیپین درباره مسائل مربوط به دریای جنوبی چین، اظهار داشت: مانیل عامل تشدید تنش چین و فیلیپین است.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه/ ۱۴خرداد) در واکنش به اظهارات فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهور فیلیپین در بیست و یکمین نشست امنیتی شانگری-لا مبنی بر اینکه «مانیل سنگ بنای سیاست و حق قانونی خود را بر اساس به رسمیت شناختن حقوق مشروع خود در این منطقه توسط کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا و رای داوری دریای جنوبی چین بنیان نهاده است»، اظهار داشت: مانیل با ندیده گرفتن تاریخ و حقایق، موضع نادرست خود را در امور دریایی ترویج و رویدادهای دریایی را تحریف و مورد آن اغراق می‌کند.

وی افزود: پکن هم حاکمیت غیرقابل انکار بر جزایر دریای جنوبی چین دارد و هم از حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر این منطقه برخودار است.

سخنگو ادامه داد: چین اولین کشوری بود که جزایر این مناطق را کشف، نام‌گذاری و از آن استفاده کرد، پس حاکمیت ارضی و حقوق و منافع دریایی پکن در دریای جنوبی چین دارای مبنای تاریخی و قانونی است و گشت‌زنی عادی نیروی پلیس دریایی ما، فعالیت تولیدی و ... با قانون بین المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا منطبق است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین درباره قلمروی سرزمینی فیلیپین، تصریح کرد: جزایر نانشا و اسکاربرو شول جزو جزایر واگذار شده به مانیل در پیمان صلح اسپانیایی-آمریکایی (۱۸۹۸)، پیمان اسپانیایی-آمریکایی (۱۹۰۰ ) و معاهده ۱۹۳۰ نیست و فیلیپین برخی از این جزایر و صخره‌های جزایر نانشای چین را به زور اشغال کرده است و به شدت حق حاکمیت ما را را نقض کرده است.

مائو با بیان اینکه فیلیپین به طور یکجانبه داوری بین‌المللی را بدون رضایت دولت چین آغاز کرد، تاکید کرد: مانیل قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها و اعلامیه رفتار طرفین در دریای جنوبی چین را نقض کرد و دیوان داوری هم از اختیارات خود فراتر رفت و حکمی را بر خلاف قانون صادر کرد، لذا ما این حکم را غیرقانونی و بی اعتبار می دانیم.

این دیپلمات چینی با تاکید بر اینکه مسئولیت تشدید تنش بین پکن و مانیل در دریای جنوبی چین کاملاً بر عهده فیلیپین است، تصریح کرد: مانیل تعهدات و توافق بین ۲ کشور را با همکاری با کشورهای بیگانه از جمله آمریکا برای اقدام علیه پکن، زیر پا گذاشت.

وی افزود: واشنگتن به دلیل منافع ژئوپلیتیک از فیلیپین حمایت و با این کشور همکاری می کند و از این موقعیت برای افرایش اختلاف بین چین و کشورهای منطقه استفاده می‌برد؛ هر کس به راحتی متوجه می شود که سیاست خارجی فعلی مانیل و عملیات دریایی آن در خدمت چه کسانی است، وگرنه به فیلیپین اجازه نخواهد داد که اعتماد جامعه بین‌المللی را کسب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از کشورهای منطقه خواست هوشیار باشند و ابتکار عمل برای صلح و ثبات در دریای جنوبی چین را قاطعانه در دستان خود نگه دارند.

این مقام چینی با بیان اینکه تلاش پکن و کشورهای آسه آن، وضعیت دریای جنوبی چین را ثابت و آرام نگه داشته‌ است، افزود: ما مایل به ادامه همکاری با کشورهای آسه آن، از جمله فیلیپین، برای مدیریت اختلافات دریایی، گسترش همکاری‌های مرتبط با دریا، پیشبرد توافقات طرفین و حفاظت از صلح و ثبات در دریای جنوبی چین هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین خاطرنشان کرد: پکن قاطعانه از حاکمیت ارضی، حقوق و منافع دریایی خود محافظت خواهد کرد و در عین حال همواره بر حل و فصل اختلافات دریایی از طریق گفت‌وگو با کشورهای ذی‌ربط بر اساس احترام به حقایق تاریخی پافشاری خواهد کرد.

وی افزود: ما از فیلیپین می‌خواهیم به تعهدات خود احترام بگذارد، به محدوده سرزمینی تعیین‌شده توسط معاهدات بین‌المللی پایبند باشد، فورا تحریکات دریایی را متوقف کرده و به مسیر درست بازگردد.

به گزارش ایرنا، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در حالی مطرح شد که پکن بدون در نظر گرفتن تاریخ و حاکمیت غیرقابل انکار ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس، با موضع نادرست امارت متحده عربی در مورد جزایر ایرانی، همراهی می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha