۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85498238
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چین به ادعای زلنسکی درباره مانع تراشی در مسیر برگزاری نشست صلح واکنش نشان داد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر این که پکن در مسیر مذاکرات صلح مانع تراشی می‌کند، گفت: چین هرگز به آتش جنگ اوکراین و روسیه دامن نزده و تنش‌ها را تشدید نکرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: مائو نینگ در پاسخ به سوالی درباره برگزاری اجلاس صلح در سوئیس که قرار است اواسط ماه ژوئن برگزار شود، گفت کشورش بر این باور است که باید همه تلاش ها برای حمایت از اقدامات صلح در جنگ روسیه و اوکراین به رسمیت شناخته شود.

زلنسکی روز یکشنبه (دیروز) چین را به حمایت از تلاش ها برای بازداشتن رهبران جهان از شرکت در نشست صلح سوئیس متهم کرد و مدعی شد: متاسفانه روسیه با استفاده از نفوذ چین در منطقه و دیپلمات‌های چینی هر کاری را برای ایجاد اختلال در اجلاس صلح بکار می برد.

رئیس جمهوری اوکراین گفته بود: باعث تاسف است که کشوری بزرگ، مستقل و قدرتمند مانند چین به ابزاری در دست (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهوری روسیه) تبدیل شده است.

مائو روز دوشنبه گفت چین به روابط با اوکراین اهمیت می دهد و بزرگترین شریک تجاری این کشور باقی می ماند.

وی اظهار داشت: موضع پکن در قبال کنفرانس صلح بسیار «شفاف و آشکار» است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اظهار داشت ما بر این باوریم که می توانیم از همه طرف‌ها حمایت کنیم.

به گزارش ایرنا، زلنسکی که با هدف کسب حمایت کمک‌های نظامی بیشتر و جلب توجه کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه برای حضور گسترده در نشست آتی صلح اوکراین، به سنگاپور سفر کرده در جریان نشست امنیتی در شانگری-لا بدون نام بردن از چین و آمریکا اعلام کرد که به مشارکت قدرت‌های بزرگ در نشست صلح سوئیس امیدوار نیست و در این صورت نشست مذکور نتیجه مورد نظر «کی‌یف» را نخواهد داشت.

وی مدعیست بیش از یکصد کشور و سازمان جهانی برای حضور نشست صلح اوکراین اعلام آمادگی کرده اند. این اجلاس قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه ژوئن برابر با ۲۶ و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در کانتون نیدوالدن (Nidwalden) سوئیس برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha