قزاقستان به طور رسمی طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری قزاقستان به طور رسمی خارج شدن طالبان از فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی این کشور را اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با روسای اتاق های مجالس کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت: آستانه به منظور توسعه همکاری اقتصادی با افغانستان، طالبان را از فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی خارج کرده است.

توکایف خاطرنشان کرد: قزاقستان با توجه به اهمیت توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با افغانستان مدرن و درک اینکه این حکومت یک عنصر بلندمدت است و در این جایگاه باقی خواهد ماند، طالبان را از لیست تروریستی حذف کرد.

به گفته رئیس جمهوری قزاقستان، یکی از وظایف استراتژیک در مرحله کنونی، مشارکت فعال افغانستان در روابط بین منطقه ای است.

به گزارش ایرنا، ایبک اسمادیاروف، سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان دی ماه ۱۴۰۲ گفته بود: مقامات آستانه تصمیم گرفته‌اند طالبان افغانستان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه در این کشور حذف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان یادآور شد: جمهوری قزاقستان به‌ طور دوره‌ای فهرست ملی سازمان‌های تروریستی ممنوعه در کشور را برای به‌روز رسانی آن بررسی می‌کند و به‌عنوان بخشی از این روند، تصمیم گرفته شد گروه طالبان مطابق با رویه سازمان ملل از این فهرست حذف شود.

وی خاطرنشان کرد بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که الزام‌آور است، گروه طالبان در فهرست سازمان‌های تروریستی شناخته شده از سوی شورای امنیت قرار ندارد.

فعالیت گروه طالبان در سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۷ آغاز شد و در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان یک سازمان تروریستی ممنوعه شناخته شده است.

این گروه از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کردند و در سال ۲۰۲۱ پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به قدرت بازگشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha