۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85498349
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ژاپن از طرح بایدن برای آتش بس پایدار در غزه حمایت کرد

تهران-ایرنا- نخست وزیر ژاپن از طرح «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای مذاکرات آتش بس در غزه حمایت کرد و  از همه طرف های درگیر خواست از فرصت استفاده کرده و برای دستیابی به آتش بس پایدار تلاش کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن گفت: ما از همه طرف ها می خواهیم از فرصت استفاده کرده و برای آزادی اسرای (اسرائیلی) و دستیابی به آتش بس دائمی تلاش کنند.

وی افزود: ما قویا از طرح جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای تقویت مذاکرات آتش بس در غزه و آزادی اسرا حمایت می کنیم.

در همین حال وزارت خارجه در بیانیه ای به نقل از یوکو کامیکاوا وزیر خارجه این کشور نوشت: بایدن در ۳۱ مه (۱۱ خرداد) گفت اسرائیل پیشنهاد جدید جامعی را درباره مذاکرات با حماس در خصوص آزادی اسرا و آتش بس داده است.

در این بیانیه آمده است درگیری طولانی در غزه اوضاع به شکل فزاینده ای اسف بار را در این منطقه به بار آورده است. در چنین شرایطی ژاپن قویا از طرح بایدن و تلاش های دیپلماتیک این کشور برای بهبود این اوضاع حمایت می کند.

این بیانیه می افزاید: ژاپن قویا از همه طرف های درگیر می خواهد از فرصت استفاده کرده و برای آزادی اسرا و آتش بس پایدار تلاش کنند.

در بیانیه وزارت خارجه ژاپن همچنین آمده است: توکیو در همکاری نزدیک با کشورهای دیگر به تلاش های دیپلماتیک برای آزادی اسرا و تقویت اوضاع انسانی در غزه و آرام کردن هر چه زودتر اوضاع در این منطقه ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، بایدن شامگاه جمعه (۱۱ خرداد) گفت که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح سه مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

جان کربی مشاور ارتباطات امنیت ملی کاخ سفید درباره این پیشنهاد گفت که کشورش انتظار دارد رژیم اسرائیل در صورت پذیرش حماس با طرح سه مرحله‌ای اخیر با آتش بس دائمی موافقت کند و به برقراری صلح بله بگوید.

کربی امروز در برنامه تلویزیونی «این هفته» جرج استفانوپولوس گفت که این طرح سه‌ مرحله‌ای از سوی اسرائیل پیشنهاد شده است که تیم امنیتی این رژیم در وزارت خارجه روی آن به توافق رسیده‌اند.

وی مدعی شد اگر حماس طرح آتش بس را بپذیرد اسرائیل نیز به آن بله خواهد گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha