قیام خونین ۱۵ خرداد، سرآغازی بر تاریخ انقلاب 

کرمان - ایرنا - ایادی استکبار در تاریکی شب سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به خانه امام خمینی(ره) یورش بردند و امام را به دور از چشم مردم، بازداشت کردند تا مردمی کفن پوش در خیابان‌های سرخ از خون شهدا با خلق حماسه انقلابی، سرآغاز تاریخ انقلاب را در سال ۱۳۵۷ رقم بزنند.

به گزارش ایرنا، خرداد ماه سال ۱۳۴۲ به‌دنبال سخنرانی بنیانگذار انقلاب اسلامی، انتقاد به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید مزدوران طاغوت را بر آن داشت که امام را بازداشت کنند، ساعت سه بامداد نیمه خرداد عده‌ای از ماموران در تاریکی شب و به گمان خود به دور از چشم مردم، امام را به بازداشتگاه باشگاه افسران و سپس زندان قصر در تهران منتقل کردند.

انتشار خبر دستگیری امام خمینی (ره) به سرعت مردم را به خیابان ها کشاند، مردم در شهرهای تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین به خیابان‌ها ریخته و با شعارهای یا مرگ یا خمینی، خمینی را آزاد کنید و مرگ بر دیکتاتور خون‌آشام تا چند روز به تظاهرات پرداختند.

قیام خونین ۱۵ خرداد، سرآغازی بر تاریخ انقلاب 

سرکوب و خشونت ایادی و مزدوران طاغوت علیه این حرکت های خودجوش مردمی با به شهادت رساندن ده‌ها تن از مردم نه تنها این حرکت‌ها را سرکوب نکرد بلکه خون های بر زمین ریخته شده این روز به مسیر حق و نخستین جرقه ها در سرآغاز انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تبدیل کرد.

مردم و شهدا با خون خود نهال جمهوری اسلامی را در این روز کاشته و آبیاری کردند که تا امروز به درختی تنومند تبدیل شده، انقلابی که به عنوان بزرگترین رویداد قرن، امروزه منطقه و جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با توجه و تاکیدات ویژه بر اهمیت این روز را تعطیل رسمی اعلام کردند.

قیام خونین ۱۵ خرداد، سرآغازی بر تاریخ انقلاب 

بیرقی که شهدا در حمایت از امام و آرمان های انقلاب در آن روز برافراشتند تا امروز در اهتزاز مانده و در ادامه نیز پیروی از راه پر فروغ شهیدان ۱۵ خرداد ماه و پاسداری از راه این خون‌ها مسیری برای آزادگی، استقلال و آزادی و همچنین اعتلا و سربلندی کشور سرافراز ما بوده است.

آیین گرامیداشت شهدای قیام ۱۵ خرداد در راستای وحدت مردم در آرمان های انقلاب در محل تکیه میدان قلعه، تکیه فاطمیه و برخی تکایا و مساجد شهر کرمان همزمان با سایر نقاط استان و کشور برگزار می شود.

همچنین برخی برنامه‌های جمعی همچون سوگواری ملی تعزیه ده زیار و سایر آیین‌ها بخشی از برنامه های سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد در کشور و استان کرمان را تشکیل داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha