۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85498604
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سطح زیر کشت «کاملینا» در خراسان‌شمالی بیش از ۲ برابر افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیرکشت گیاه دارویی کاملینا استان در سال زراعی جاری به سه هزار و ۷۰۰ هکتار رسید که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

وحید صباغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت کاملینا از پنج سال گذشته تاکنون در این استان رواج یافت و خوشبختانه از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است، این دانه روغنی از نظر سطح زیر کشت در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: کاملینا گیاه جایگزین در آیش محسوب می شود و عملکرد مناسبی نیز از لحاظ برداشت و فروش دارد، بنابراین با خرید تضمینی در صدد ترویج کشت این دانه روغنی با ارزش هستیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کاملینا در بهار نیز قابل کشت و نسبت به تنش‌های محیطی بسیار سازگار است افزود: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا در راستای حرکت در مسیر تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات روغن است که از برنامه‌ها و اولویت وزرات جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: امکان کشت این دانه روغنی در تمامی شهرستان های استان وجود دارد و بهترین زمان کشت این محصول اوایل آبان ماه و حداکثر تا اواخر آذر ماه است که در مناطق دیم این محصول کشت می شود.

وحید صباغ افزود: میانگین برداشت محصول کاملینا در هر هکتار ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است که توسط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی نیز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دانه های روغنی به عنوان بخش مهمی از گیاهان صنعتی از جمله محصولاتی هستند که کشور برای تامین نیاز خود به آن ها سالانه میلیاردها دلار ارز هزینه می کند و گیاهان روغنی مرسوم مانند سویا، کلزا و آفتابگردان، علی رغم مزیت های فراوان، محصولاتی هستند که برای تولید آن ها به مصرف بالای آب نیاز است.

از این رو معرفی گیاهان دانه روغنی جدید که بتوانند در شرایط خشکسالی و در اراضی دیم عملکردی اقتصادی و رضایت بخش داشته باشند و کشاورزان از کشت آن ها استقبال کنند، می تواند یک راهکار موثر و راهگشا در این خصوص باشد.

کاملینا این گیاه دارای مزیت هایی نسبت به کلزا، از جمله نیاز کم به آب و مواد مغذی، سازگاری به شرایط نامطلوب محیط و مقاومت به آفات است.

کاملینا گیاهی است که می توان با شرایط محیطی سرد و خشک خود را سازگار کند و در مناطق گرم نیز یافت شده است.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار از مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از جمعیت یک میلیون نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha