۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 2837
کد خبر: 85498616
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فلسفه وجودی قیام تاریخی ۱۵خرداد چگونه شکل گرفت ؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85498616
فلسفه وجودی قیام تاریخی ۱۵خرداد چگونه شکل گرفت ؟

شیراز-ایرنا-  قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ خورشیدی، جرقه شکل گیری انقلاب اسلامی را زد و با رهبری  امام خمینی ( ره ) فلسفه وجودی این قیام  تاریخ ساز کلید خورد و در نهایت هم در سال ۵۷ به بار نشست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال ۱۳۴۱ خورشیدی را می توان از مهم ترین سال های رویارویی با حکومت شاه قلمداد کرد، چرا که در این برهه تاریخی معمار بزرگ انقلاب با سخنرانی های افشاگرانه در برابر رژیم طاغوت ایستادند.

لایحه کاپیتولاسیون، حمله به مدرسه فیضیه قم

رویدادهایی همچون تصویب لایحه کاپیتولاسیون و حمله نیروهای سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به مدرسه فیضیه قم سر آغازی بود برای شکل گیری قیام ۱۵ خرداد.

این عوامل موجب شد تا رژیم شاه به نیروهای خود دستور دهد تا از سخنرانی درباره شخص محمدرضا پهلوی و رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند اما امام خمینی فرصت را برای دعوت مردم به قیام علیه استبداد پهلوی ارزشمند دانستند و در روز عاشورا برابر با ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی، سخنرانی تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود در مدرسه فیضیه قم انجام دادند.

سخنرانی تاریخی

امام خمینی در سخنرانی تاریخی خود به این موضوع اشاره کردند و گفتند: باید دید که اگر ما نگوییم شاه چنین و چنان است آیا آن طور نیست؟ اگر ما نگوییم اسراییل برای اسلام و مسلمان ها خطرناک است آیا خطرناک نیست؟ و در اصل چه ارتباطی و تناسبی بین شاه و اسراییل است که سازمان امنیت می گوید از شاه صحبت نکنید، از اسراییل نیز صحبت نکنید؟ آیا به نظر سازمان امنیت شاه، اسراییلی است؟

اما سخنان امام پایان کار نبود چرا که حکومت پهلوی پس از شنیدن این سخنان روشنگرانه امام خمینی، سخت برآشفت و برای جلوگیری از به وقوع پیوستن یک قیام یا سست شدن پایه های حکومت، دستور دستگیری امام(ره) را صادر کرد.

قیام به خاک خون کشیده شد

در نهایت نیروهای ساواک، امام خمینی را در صبحگاه ۱۵ خرداد در منزل ایشان بازداشت کردند، مردم با آگاهی از این موضوع در شهرهای مختلف کشور به اعتراض پرداختند و این اقدام حکومت را محکوم کردند.
نیروهای رژیم پهلوی با مشاهده موج گسترده اعتراض ها، هنگامی که مردم می خواستند از حرم حضرت معصومه(س) خارج شوند، آنان را هدف گلوله قرار دادند و قیام آزادی خواهانه آنان را به خاک و خون کشیدند.

اما این امر زمینه ساز وقوع رویدادهای مهم دیگری شد و مسیر پیروزی نهضت مردمی ایران را هموارتر ساخت تا آن که عاقبت در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خورشیدی با پیروزی انقلاب اسلامی، پرونده رژیم شاهنشاهی بسته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha