رییس سازمان انرژی اتمی: هفت مرکز پرتو دهی در کشور بهره‌‎برداری می‌شود

شهرکرد- ایرنا- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کاربرد پرتودهی در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی تاکید کرد: امسال هفت مرکز پرتودهی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد افزود: در این راستا ساخت داخل تمام سامانه‌های مولد پرتو را در دستورکار قرار دادیم و در این زمینه خودکفا شده‌ایم.

وی تاکید کرد: در دنیا پیشرفته، چند دهه‌ای است که از پرتوها استفاده می‌شود و این مهم در سلامت و امنیت غذایی نقش مهمی دارد اما ما در این زمینه عقب هستیم.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: با این وجود در دولت سیزدهم بر اساس مطالعات جامعی که انجام شده است و در دستورکار قرار دارد برنامه‌ریزی جامعی در قالب یک شبکه دانش‌بنیان با بخش خصوصی تدوین شده است و در قالب یک کار تحقیقاتی و مهندسی و ساخت در دستورکار قرار دارد.

اسلامی با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ضایعات و دورریز سالانه می‌شود که کفران نعمت است و به اقتصاد ملی و خانواده لطمه وارد می‌کند.

وی یکی از کاربردهای مهم پرتودهی را آفت‌زدایی و سم‌زدایی از محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: این کار موجب ماندگاری بیشتر محصول می‌شود و به معیشت خانواده و اقتصاد ملی می‌کند.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود اما به صورت کامل از مرکز پرتودهی استان استفاده نشده است و این در حالی است که این مرکز می‌تواند سالانه ۲۰۰ هزار تن محصولات را پرتودهی کند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مهم انرژی هسته‌ای در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر در کشور از رادیوداروها استفاده می‌کنند که این داروها را به سبب تحریم در اختیار نداشتیم اما با کمک انرژی هسته‌ای این مهم محقق شده است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اگر صنعت هسته‌ای نداشتیم و غنی‌سازی اورانیوم انجام نمی‌دادیم، نمی‌توانستیم رادیودارو تولید کنیم در حالی که امروز یک میلیون نفر از رادیوداروها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ مرکز پزشکی در کشور هر هفته از محصولات رادیوداروها استفاده می‌کنند، افزود: ما در سایه تحریم‌ها به این فناوری مهم دست پیدا کردیم.

اسلامی گفت: صنایع کنترل فرایند که در صنایع مختلف از جمله فولاد، سیمان، سلولزی و پالایشگاهی استفاده می‌شود ابزار آن از فناوری(تکنولوژی) انرژی هسته‌ای است که امروز ساخت داخل است و از این فناوری در حال استفاده از این فناوری هستند.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۵۰ دستاورد دانشی و فناورانه در این حوزه داشتیم و در سال ۱۴۰۲ نیز همین تعداد موفقیت حاصل شد و نوع نگاه ما خدمت به مردم است.

اسلامی یادآور شد: تولید ۲۰ هزار مگاوات برق توسط انرژی هسته‌ای از اولویت این سازمان است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در قانون نیز آمده است که به صورت عملیاتی دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه به منظور حضور در یادواره سرداران شهید زال، نجف یوسف‌پور و شهدای بخش ناغان روز سه‌شنبه وارد فرودگاه شهرکرد شد و مورد استقبال غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha