۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1447
کد خبر: 85498675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلم | مرثیه سرایی مورخوانان دلفان در سوگ امام راحل (ره) و شهید آیت الله رئیسی

خرم آباد - ایرنا - در سالگرد کوچ ملکوتی امام خمینی (رض) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی و دیگر شهیدان خدمت نوای حزن انگیز مور و مویه  توسط مورخوانان در دلفان طنین انداز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مورخوانان در این سوگواره با اشعاری با زبان لکی و آهنگی غمگنانه در فراق امام خمینی (رض) و شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید اشک ماتم ریختند .

مور و مویه خوانی یکی از آئین های دیرینه در شهرستان دلفان است که ریشه در دوران مادها دارد .

در این آئین پس از مرگ بزرگان و جوانان ناکام مورخوانان در فضای حزن انگیز با صدای غم انگیز و با سرودن اشعار لکی به بیان خصوصیات ، رشادت ها و خدمات متوفی می پردازند و از دلتنگی پدر ، مادر و فرزندان در فراق عزیز از دست می گویند .

مورخوانی توسط مورخوان مرد و یا به صورت دسته جمعی توسط زنان سروده می شود .

یک پژوهشگر می گوید: از قدیم مویه خوانی در مراسم پرس و چمر جریان داشته است، مویه از واژه فارسی میانه که به معنای نالیدن و گریستن است، در مویه اشعار موزون همراه با آهنگ شبیه دستگاه ماهور خوانده می شود .

بهادر غلامی می افزاید: اشعار مویه خوانان ویژگی خاص خود را دارد و شعرهای پیران با جوانان و کودکان متفاوت است .
وی بیان داشت: یک مویه به مویه پاکتلی معروف است که هنگام آراستن کتل قرائت می شود .

وی می گوید: مراسم پرس یکی از آیین های کهن مناطق لک زبان است و از آیین های ایران باستان به شمار می رود .

غلامی می افزاید: واژه پرس در زبان فارسی باستان پرس و در زبان اوستایی پرسه و در زبان فارسی میانه پرس در آمده است این آیین در بین زردشتیان به پرسه معروف است .

وی گفت: زنان و مردان در چمری ویژگی های خود را داشتند زنان بصورت دسته های گروهی بودند که در قدیم گیسوان خود را در مرگ متوفی بریده و گونه های خود را خراشیده و زخمی می کردند مردان نیز گل بر شانه ها و خاک بر سر می کردند .

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان گفت: این سوگواره با هدف گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و رئیس جمهور شهید و شهیدان خدمت با همکاری دبیرخانه آوای باستانی مور و مویه ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،قرارگاه شهید آوینی و ستاد گرامیداشت ارتحال حضرت امام راحل شهرستان دلفان برگزار شد.

یوسف نوری زاده افزود: مور یکی از آواهای باستانی است که در مناطق لک زبان اجرا و مورد علاقه مردمان این دیار است.

وی بیان کرد: دبیرخانه آوای باستانی مور و مویه به تائید وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی رسیده و دبیرخانه دائمی آن در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان فعالیت دارد که هرساله در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (رض) سوگواره مور در دلفان برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این سوگواره هشت نفر از مورخوانان مرد و سه گروه از زنان به اجرای مور پرداختند که با استقبال مردم همراه و شرکت کنندگان یاد خاطره امام (ره) و رئیس جمهور شهید و مردمی شهید آیت الله رئیسی را گرامی داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha