۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85498714
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

ته‌سیگار و سوزاندن کاه‌وکلش، عامل اصلی آتش‌سوزی در گندمزارهای گلستان است

گرگان- ایرنا- رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان ته‌سیگار روشن و سوزاندن کاه‌وکلش را از علل مهم آتش‌سوزی گندمزارهای این استان برشمرد و گفت:‌ رانندگان هنگام عبور از کنار گندمزارها بیشتر احتیاط کنند.

مریم برزنونی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرتاب ته‌سیگار روشن در مزارع مانند انبار باروت عمل می‌کند و پس از شروع آتش، وزش باد و گرمای هوا، شعله‌ها را گسترش می‌دهد.

وی از کشاورزان و مردم خواست برای جلوگیری از آتش‌سوزی مزارع گندم توصیه‌های لازم را رعایت کنند، گاهی اوقات پرتاب یک ته‌سیگار روشن از سوی رانندگان عبوری از کنار جاده می‌تواند آتش را به جان گندمزارها بیندازد.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: زمین‌های کشاورزی در تمامی پهنه استان پراکنده است و کشاورزان و مردم برای جلوگیری از آتش‌سوزی مزارع باید توصیه‌های لازم را رعایت کنند.

وی با اشاره به آثار منفی سوزاندن کاه‌وکلش، گفت: با وجود تمامی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در خصوص تبعات سوزاندن کاه‌وکلش باز هم برخی کشاورزان اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند که وزش باد و گرمای هوا، احتمال آتش‌سوزی گسترده را افزایش می‌دهد.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: سوزاندن کاه و کلش براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ احیا و حفظ مراتع و عرصه‌های جنگلی جرم تلقی شده و کشاورزان خاطی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود و سالانه بیش از ۹۰ نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می‌شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم اختصاص دارد .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha