لاوروف: فرانسوی‌ها در اوکراین هستند؛ آمریکا به دولت پلیسی تبدیل شده است

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره اعزام نیروهای فرانسوی به عنوان آموزش‌دهنده استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه مسکو به اوکراین گفت:‌ من دلیلی دارم که باور کنم و حقایق مشخص زیادی وجود دارد که آنها در حال حاضر در اوکراین مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، سرگئی لاوروف که به جمهوری کنگو سفر کرده است، روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در این باره افزود: هر نظامی فرانسوی در اوکراین صرف نظر از اینکه آنها اعضای نیروهای مسلح فرانسه هستند یا تنها مزدور هستند، یک هدف قانونی برای نیروهای مسلح ما تلقی می‌شود.

پیشتر رویترز به نقل از منابعی در محافل دیپلماتیک گزارش داده بود که فرانسه می تواند اوایل هفته جاری، با وجود خطر درگیری مستقیم با روسیه، مربیان نظامی خود را به اوکراین بفرستد. در این گزارش آمده بود: پاریس در مرحله اولیه می‌تواند تعداد محدودی مربی را بفرستد و سپس قصد دارد آن را به چند صد نفر افزایش دهد. رویترز به نقل از منابع خود افزوده بود: این مأموریت تحت نظارت اتحادیه اروپا یا ناتو فعالیت نخواهد کرد.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز پیشتر گفته بود که در صورت شکست خطوط مقدم توسط روسیه و درخواست اوکراین، امکان اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند. وی اظهار کرد: "بسیاری از کشورها" با رویکرد فرانسه در خصوص اعزام احتمالی نیرو موافقت کرده اند.
رادیو فرانسه نیز گزارش داد: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور ممکن است ششم ژوئن (۱۷ خرداد) استقرار مربیان نظامی فرانسوی در اوکراین را اعلام کند. در این گزارش آمده است: رهبر فرانسه ممکن است این کار را در مراسم یادبود هشتادمین سالگرد ورود نیروهای متفقین به نرماندی انجام دهد. پیش از این پیر دی جونگ، یکی از بنیانگذاران موسسه تمیس که با مسائل امنیتی سروکار دارد، در مصاحبه ای با هفته نامه والروس اکتولس گفته بود: "فرانسوی ها برای مدت طولانی در اوکراین حضور داشته اند، اکنون مساله در مورد افزایش تعداد مربیان است.

آمریکا به دولت پلیسی تبدیل شده است
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: خودداری ایالات متحده آمریکا از اجازه دادن به اسکات ریتر افسر اطلاعاتی سابق این کشور و بازرس سابق سازمان ملل برای سفر به روسیه و شرکت در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ بار دیگر ثابت می‌کند که آمریکا به یک دولت پلیسی تبدیل شده است.
لاوروف افزود: این فقط نمونه دیگری است علاوه بر موارد بسیاری که تأیید می کند ایالات متحده که خود را رهبر دموکراسی در سراسر جهان می‌نامد، مدت‌هاست به یک دولت پلیسی تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسکو می تواند در این زمینه کاری انجام دهد؟، اظهار داشت:‌ ریتر شهروند فدراسیون روسیه نیست و درخواست تابعیت نکرده است، بنابراین از نظر حقوقی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

پیش از این، اسکات ریتر افسر اطلاعاتی سابق این کشور و بازرس سابق سازمان ملل اعلام کرده بود که قصد داشت با سفر از نیویورک به استانبول برای شرکت در مجمع بین‌المللی اقتصاد سن‌پترزبورگ به روسیه پرواز کند اما اجازه خروج از کشور به وی داده نشد.
ریتر افزود: دلیل جلوگیری از خروج از کشور توسط مقامات آمریکایی به من گفته نشد و آنها تنها اعلام کردند که این کار به دستور وزارت خارجه انجام شده است؛ آنجا من را به خارج فرودگاه هدایت کردند و چمدان‌هایم را پس دادند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ با حضور برخی روسای جمهور، نخست ‌وزیران و وزیران حوزه اقتصادی کشورهای مختلف جهان پنجم تا هشتم ژوئن (۱۶ تا ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. در حاشیه این اجلاس ، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا می‌شود.
بنا بر اعلام مشاور رئیس جمهوری روسیه و دبیر اجرایی کمیته سازماندهی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، موضوع اصلی این مجمع امسال "تشکیل نقاط رشد جدید، اساس یک جهان چندقطبی" است.
آنتون کوبیاکوف در این باره گفت: ثبات و عدالت در جهان چند قطبی تنها در صورتی امکان پذیر است که مراکز قدرت جدیدی ظهور کنند که بتوانند دیدگاه های خود را در مورد مشکلات جهانی ارائه دهند و در شکل گیری نظم نوین جهان مشارکت کنند.
برنامه تجاری مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل چهار محور موضوعی است: "گذار به مدل چند قطبی اقتصاد جهانی"، "اقتصاد روسیه: اهداف و اهداف چرخه جدید"، "فناوری هایی که تأمین کننده برتری هستند" و "جامعه سالم، ارزش های سنتی" و توسعه اجتماعی - اولویت های دولتی".
برنامه رویدادهای مسیر بین المللی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل بیش از ۱۰ گفتگوی تجاری از جمله فرمت های اتحاد اقتصادی اورآسیا و آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، روسیه - آفریقا، روسیه - آمریکای لاتین، روسیه - چین، روسیه - آفریقای جنوبی و سایر جلسات دوجانبه است.
شعار مجمع بین المللی اقتصاد جوانان ۲۰۲۴ که در ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می شود، "روز آینده" است. برنامه آن شامل نشست‌های کارگاهی، کلاس های کارشناسی ارشد و جلسات تخصصی در مورد موضوعات مرتبط با جوانان خواهد بود.
بنا بر روال سالیان گذشته، مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ میزبان صبحانه های تجاری است که به نوآوری های فن آوری در اقتصاد و مسائل مربوط به توسعه جامعه مدرن اختصاص دارد.
قرار است در حاشیه این اجلاس، نشست وزیران حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس نیز برگزار شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha