پکن: بیش از ۲۴ کشور از راه حل سیاسی چین حمایت کرده‌اند

تهران- ایرنا- وانگ یی وزیر خارجه چین در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که بیش از ۲۴ کشور از راه حل سیاسی پکن برای پایان دادن به مناقشه روسیه و اوکراین حمایت کرده‌اند.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، دیپلمات ارشد چین تنها چند روز پس از اینکه پکن اعلام کرد از حضور در نشست صلح اوکراین در سوئیس صرف‌نظر کرده است، گفت که بیش از ۲۴ کشور جهان از راه حل سیاسی پکن برای پایان دادن به مناقشه روسیه و اوکراین حمایت کرده‌اند.

وانگ یی سه‌شنبه شب به خبرنگاران گفت که روسیه و اوکراین به طور جداگانه بیشتر محتوای اصول راه حل سیاسی را که توسط چین و برزیل در بیانیه مشترک ماه گذشته مطرح شده بود، تائید کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش تر از طرح صلح چین برای حل مناقشه اوکراین حمایت کرد و گفت که پکن از آنچه که در پس این نبرد نهفته است، درک کاملی دارد.

پوتین که این اظهارات را پیش از سفر اخیر خود به پکن با خبرگزاری شینهوا چین ارائه می‌کرد، افزود: روسیه برای گفت‌ وگو به منظور حل مناقشه بیش از دو ساله اوکراین آماده است.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: طرح چین و اصول دیگری که ماه گذشته توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین مطرح شده، عوامل پشت صحنه این جنگ را هم در نظر گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: ارزیابی ما نسبت به رویکرد چین برای حل بحران اوکراین مثبت است. آنها (پکن) به درستی علت اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی این جنگ را درک می‌کنند.

رهبر کرملین در بخشی دیگر از این مصاحبه، به اصولی که توسط شی در گفت‌ وگو با اولاف شولتس صدراعظم آلمان مطرح شده، اشاره و اضافه کرد: این اصول گام‌های واقع بینانه و سازنده‌ای بود که ایده ضرورت غلبه بر ذهنیت جنگ سرد را توسعه داد.

پکن بیش از یک سال پیش یک طرح ۱۲ ماده‌ای شامل اصول کلی برای پایان جنگ اوکراین را ارائه کرد. در آن زمان روسیه و اوکراین استقبال چندان گرمی از این طرح نکردند و آمریکا نیز مدعی شده بود که پکن در این طرح خود را به عنوان یک میانجی صلح معرفی کرده و در عین حال «روایت نادرستی» از روسیه ارائه کرده و حمله آن را محکوم نکرده است.

گفته می‌شود اصولی که چین به این طرح اضافه کرده، شامل تقاضا از دو طرف برای توقف حملات، شرایطی برای بازگرداندن صلح و ایجاد ثبات و به حداقل رساندن تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha