۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85499126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بایدن استفاده از نیروی نظامی آمریکا در دفاع از تایوان را رد نکرد

تهران– ایرنا– رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد که در صورت حمله پکن به تایوان، ارتش آمریکا در دفاع از این جزیره می‌تواند به کار گرفته شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، جو بایدن در مصاحبه با نشریه آمریکایی تایم که از وی پرسیده بود چه نوع گزینه هایی می تواند (در صورت حمله چین به تایوان) بر روی میز قرار گیرد و آیا اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به خاک این جزیره مطرح می شود، اعلام کرد: این امر بستگی به شرایط دارد. استفاده از نیروی نظامی رد نمی شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده در تشریح سخنان خود، مدعی شد که میان اعزام نیروی نظامی، نیروی هوایی و نیروی دریایی (به تایوان) تفاوت وجود دارد.

بایدن اما مشخص نکرد که آیا آمریکا از پایگاه های خود که در ژاپن و یا فیلیپین مستقر هستند، برای این حمایت و مقابله احتمالی با چین در صورت حمله به جزیره تایوان استفاده خواهد کرد یا نه.

وی در این زمینه با گفتن جمله «من نمی توانم وارد این موضوع شوم» اضافه کرد: برای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین روشن است که آمریکا همچنان بر سیاست دیرینه خود مبنی بر به رسمیت نشناختن استقلال تایوان، پایبند است اما اگر پکن بخواهد وضعیت موجود را تغییر دهد، واشنگتن از جزیره حمایت خواهد کرد.

تنش‌ها بر سر تایوان، پس از سفر نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوت ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) تشدید شد و پکن بارها سیاست آمریکا را در این زمینه نقد کرده است.

دولت چین، تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند و تاکید دارد که براساس سیاست «اصل چین واحد» که آمریکا نیز متعهد به آن شده، این جزیره باید تحت حاکمیت پکن قرار داشته باشد. پکن نسبت به هرگونه دیدار و مذاکره رسمی بین دولت‌های خارجی با تایوان حساس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha