۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85499132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ردپای ملکه خراسان‌شمالی در عراق + فیلم

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 85499132
ردپای ملکه خراسان‌شمالی در عراق + فیلم

بجنورد- ایرنا- زنبورداران خراسان شمالی این روزها جدای از تولید عسل و گرده گل با تکیه بر دانش روز، ملکه های زنبور را پرورش و به کشور همسایه عراق صادر می کنند که ارزآوری مناسبی را همراه داشته است.

به گزارش ایرنا، پیش از این واردات بی رویه ملکه های خارجی قاچاق دغدغه زنبورداران بود و کمتر کسی تصور تحقق رویای صادرات ملکه ها را داشت اما این روزها این رویا با تکیه بر توان داخلی و دانش روز در دامان طبیعت چناران شهر خراسان شمالی محقق شده است.

طبیعتی که برای رسیدن به آن از روستاهای بابا امان، چهارخروار، کوه کمر و پیغو عبور کردیم تا جدای از استشمام آب و هوای خوش کوهستانی از نزدیک با صادرکننده ملکه های عسلی به کشور عراق آشنا شویم.

صادرکننده ای که با پناه گرفتن در دامان پرسخاوت طبیعت کار و کاسبی خوبی برای خود دست و پا کرده و جدای از صادرات دسترنج شیرین خود با عرضه ملکه های ایرانی پا به عرصه رقابت با بلوند دلربای ایتالیایی نیز برداشت.

تا چشم کار می کند، کلنی زنبور عسل وجود دارد و انگار این زنبوردار کارآفرین روزهای خوبی را سپری می کند.

خودنمایی ملکه های خراسان‌شمالی در عراق + فیلم

صادرات روزانه ۵۰۰ تا هزار ملکه

با لباس محافظ در میان جعبه ها می چرخد و قاب ها را بیرون می آورد و بررسی می کند و با حوصله از صفر تا صد کارش می گوید: اینجا ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل است و در این محل جدای از تولید عسل طبیعی، سه نوع ملکه؛ باکره، طبیعی و تلقیح مصنوعی پرورش داده می شود.

چنارانی می افزاید: این ملکه به کشورهای همسایه همچون عراق و سایر استان های کشور صادر می شود.

وی ادامه می دهد: روزانه ۵۰۰ تا یکهزار ملکه از این ایستگاه صادر می شود تا سایر تولیدکنندگان زنبور عسل از نژاد باکیفیت ملکه ها بهره مند شوند.

این پرورش دهنده ملکه که سن و سال زیادی هم ندارد، می گوید: قیمت ملکه ها از ۱۰ میلیون ریال تا ۱2۰ میلیون ریال بسته به نوع نژاد متغیر است.

به گفته وی؛ سالانه ۲۰ هزار ملکه در این ایستگاه ملکه زنبور عسل، پرورش و صادر می شود.

چنارانی با اشاره به میزان تولیدات دسترنج شیرین خود می گوید: خداروشکر در سه ماه اخیر شاهد بارش خوبی بودیم و پیش بینی می شود امسال هفت تن عسل برداشت کنیم.

وی ادامه می دهد: قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی را هم بین ۲ میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به فروش می رسد.

خودنمایی ملکه های خراسان‌شمالی در عراق + فیلم

درآمدزایی چهار هزار میلیارد ریالی زنبورداران

مدیرعامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی نیز می گوید: حدود ۲ هزار نفر زنبوردار در استان فعالیت دارند که زنبورداری برای شماری از آنان شغل دوم محسوب می شود.

مصطفی جهانی می افزاید: صنعت زنبورداری در استان سالانه حدود چهار هزار میلیارد ریال درآمدزایی و ثروت دارد.

وی خاطرنشان می کند: برای توسعه زنبورداری در سالجاری ۲۲۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شد که این اعتبار از محل منابع بنیاد علوی در اختیار این متقاضیان قرار گرفت.

جهانی تصریح می کند: تلاش داریم تا میزان پرداخت تسهیلات به این بهره برداران بخش کشاورزی استان به دوبرابر افزایش یابد تا بیش از پیش شاهد توسعه و شکوفایی این صنعت در خراسان شمالی باشیم.

خودنمایی ملکه های خراسان‌شمالی در عراق + فیلم

فعالیت ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می گوید: ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان در سطح استان فعال است بر این اساس در شاخص تولید رتبه ۱۳ و در تعداد کلنی ها رتبه ۱۴ در کشور را دارد.

علیرضا صادق می افزاید: این زنبوردارها جدای از تولید عسل، ملکه نیز پرورش می دهند و به کشورهای همسایه صادر می کنند که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

وی ادامه می دهد: زنبورداران همچنین ژل رویال و گرده گل نیز در این استان تولید و صادر می کنند.

به گفته صادق؛ ۲۷۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح می کند: شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی باعث تولید عسل مرغوب در این استان شده است.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha