افزایش مقاصد صادراتی خراسان‌شمالی به ۲۳ کشور در ۳۲ ماه خدمت

بجنورد- ایرنا- همکاری های تجاری گسترده با کشورهای دوست از راهبردهای دیپلماسی اقتصادی شهید خدمت بود که خراسان شمالی نیز با استفاده از این فرصت اقتصادی و اعزام هیات های تجاری بازارهای هدف خود را به ۲۳ کشور افزایش داد.

به گزارش ایرنا، دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با هدف شکوفایی استان های مرزی و کم برخوردار برخلاف دولت های گذشته محدود به چند کشور خاص نبود به گونه ای که شهید خدمت نیز همواره در سیاست خارجی اش تاکید ویژه ای بر تعمیق همکاری های اقتصادی با کشورهای دوست از شرق تا غرب دنیا داشته است.

این چندجانبه گرایی دولت سیزدهم را به راحتی می توان در سفرهای شهید جمهور به کشورهای گوناگون و امضای تفاهم نامه های اقتصادی مشاهده کرد تا جایی که این نگاه منجر به دائمی شدن عضویت ایران در پیمان راهبردی شانگهای و بریکس شد.

این آمد و شدها به کشورهای گوناگون و پیوستن ایران به مراکز قدرت اقتصادی و سیاسی تاثیر مثبتی در روند پیشبرد اهداف اقتصادی بسیاری از استان های مرزی داشت به گونه ای که مقاصد صادراتی استان کم برخوردار خراسان شمالی به ۲۳ کشور افزایش یافته است تا به شکل تدریجی تغییرات اساسی در زندگی مردم ایجاد کند.

تحرکات اقتصادی خراسان شمالی با نگاه هوشمندانه دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم دیگر همچون گذشته بسته به چند کشور همسایه نیست و مرزها را درنوردیده و محصولات این استان یک میلیون نفری اینک به ۲۳ کشور عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان، لهستان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، موریس، ایتالیا، صربستان، لبنان، سومالی، سوریه، اردن، هند و چین صادر می شود.

افزایش مقاصد صادراتی خراسان‌شمالی به ۲۳ کشور در ۳۲ ماه خدمت

افزایش ۷۱ درصدی صادرات

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص گفت: ارزش میزان صادرات کالا از گمرک استان و به وسیله دارندگان کارت بازرگانی در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۳۸۳ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت قبل از دولت ۷۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

حسین حاجی بگلو با اشاره به اینکه وزن کالاهای صادراتی استان در این مدت ۷۷۹ هزار تن بود گفت: میزان صادرات به لحاظ وزنی پنج درصد افزایش دارد.

وی درباره صادرات از گمرک استان گفت: در دولت سیزدهم ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که بر این اساس میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۷۴ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۶ درصد کاهش دارد.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک و ازت) ، محصولات فولادی، سیمان، ابزارهای طرح‌دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، اسید سیتریک، شمش و سنگ آلومینیوم است.

افزایش مقاصد صادراتی خراسان‌شمالی به ۲۳ کشور در ۳۲ ماه خدمت

صادرات ۱۷ محصول جدید

حاجی بگلو گفت: ۱۷ محصول کالای صادراتی جدید شامل کمپرسور، خوراک دام و طیور ،کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن، دستگاه نانوایی، بادام، ترخون، چای سبز، پودر حنا، کتیرا، شیرین بیان، پودر کارایا، گلرنگ، اسانس باریکه، ضد یخ، کفش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: محصولات استان به ۲۳ کشور صادر شد که عمده کشورهای صادراتی استان شامل عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه و آلمان است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۳ کشور هدف صادراتی، چهار کشور هدف جدید استان بود که شامل کشورهای لبنان، سومالی، اردن و هند است.

افزایش مقاصد صادراتی خراسان‌شمالی به ۲۳ کشور در ۳۲ ماه خدمت

رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک

مدیر گمرک خراسان شمالی نیز در خصوص شرایط کنونی صادرات استان گفت: ۲۲۰ هزار تن کالا در سال گذشته از گمرک استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد افزایش دارد.

حجت امانی اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادراتی از گمرک استان در سال گذشته ۸۵ میلیون و ۴۱۳ هزار دلار ثبت شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به رشد ۶۹ درصدی درآمد گمرک استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ افزود: درآمد وصولی گمرک استان در سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال بود.

امانی با بیان اینکه بیش از ۳۰ شرکت در استان در زمینه صادرات کالا فعالیت دارند که کالاهای خود را از به بیش از ۲۰ کشور صادر می کنند اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، محصولات و مصنوعات پلاستیکی، اسید سیتریک و گرانول است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha