شکار غیر مجاز پنج میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال به محیط زیست گناباد خسارت زد

گناباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت:‌ شکار غیر مجاز در یک سال گذشته یعنی از روز محیط زیست سال گذشته تاکنون در مجموع پنج میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال به محیط زیست این شهرستان خسارت زد.

حسن ابراهیمی روز چهارشنبه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار مورد پرونده شکار غیر مجاز پستانداران در همین مدت در شهرستان گناباد تشکیل و مقادیری از اجزای شکار و تاکسیدرمی از متخلفان کشف شد.

وی اضافه کرد: چهار پرونده اقدام به شکار نیز در مراجع قضایی تشکیل و متهمان، قبل از شکار بازداشت شده اند و یک مورد هم پرونده زنده گیری پستانداران در این شهرستان تشکیل و ۲ قلاده خرس بلوچی از متهمان در سال گذشته کشف شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: ۱۲ شکارچی غیر مجاز در ارتباط با این پرونده ها از روز محیط زیست سال قبل تاکنون در این شهرستان دستگیر شدند و پنج قبضه سلاح و سایر وسایل شکار از آنان کشف و ضبط شد.

ابراهیمی افزود:‌ با توجه به استمرار معضل خشکسالی و تشدید آن در یک سال گذشته افزون بر ۳۲۰ سرویس آبرسانی و ۵۸ مورد پایش و لایروبی آبشخورهای جانوران در عرصه‌های محیط زیست گناباد انجام شد.

وی با اشاره به تاثیر استمرار معضل خشکسالی در کاهش جمعیت گونه های جانوری محیط زیست تصریح کرد: موردی از حذف گونه های محیطی زیستی به دلیل این معضل در یک سال گذشته در گناباد گزارش نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: سالیان گذشته گزارش‌هایی از مشاهده پلنگ در عرصه‌های محیط زیستی گناباد اعلام شده است ولی به دلیل کمبود امکانات لازم امکان ثبت آن فراهم نشده است ک با افزایش تجهیزات این مساله در دستور کار قرار دارد.

ابراهیمی انجام ۳۳ مورد تیمار حیوانات و پرندگانی که در جوامع انسانی پیدا شدند و رهاسازی آنان در عرصه های محیط زیست را از دیگر اقدامات اداره حفاظت زیست گناباد در یک سال گذشته برشمرد و گفت: این گونه های زیست محیطی بیشتر شامل پرندگان مهاجر بودند که در مسیر مهاجرت از این شهرستان و هنگام باد و توفان با مشکلاتی مواجه شده بودند و دوستداران محیط زیست آنها را تحویل اداره محیط زیست داده بودند.

وی اضافه کرد: در راستای فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و جلب مشارکت مردم ۲۰ برنامه به مناسبت‌های مختلف از جمله زمین پاک و هوای پاک طی همین مدت در گناباد برگزار و ۱۲ مورد پاک‌سازی مسیل‌ها و عرصه‌های محیط زیست با مشارکت مردم انجام شد و هزار و ۹۰۰ نفر از اقشار مختلف شامل دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان اداره ها از گونه های جانوری و پرندگان در خانه محیط زیست این شهرستان بازدید کردند.

ابراهیمی ۱۸۰ مورد بازدید و پایش صنایع معدنی،‌ تولیدی و خدماتی،‌ صدور ۲۱ اخطاریه برای واحدهای دارای آلایندگی و ۱۳۰ مجوز فعالیت برای واحدهای تولیدی و خدماتی را از سایر اقدامات اداره حفاظت محیط زیست گناباد در همین مدت ذکر کرد.

۱۶ تا ۲۲ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست و ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست نام گذاری شده است.

گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی گناباد ۴۰۷ هزار هکتار است و از مهمترین گونه های جانوری این شهرستان می توان به قوچ، میش، کل، بز، "تیهو"، گربه "پالاس"، روباه، گرگ و کفتار،‌ آهوی ایرانی، کاراکال،‌بالابان و انواع خزندگان و پرندگان نظیر "هوبره"، عقاب طلایی، "سارگپه" و کبک اشاره کرد.

۴۰ درصد از مجموع ۴۳۳ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان رضوی در شهرستان گناباد وجود دارند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha