۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85499302
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سرمایه ملی زیر پای دام‌های خراسان‌شمالی

۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85499302
سرمایه ملی زیر پای دام‌های خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- بارندگی بهاره امسال وضعیت مراتع خراسان شمالی را به نسبت سال‌های گذشته سرسبزتر کرده است و امید را در دل دامداران زنده کرد اما بیم آن می‌رود که منابع طبیعی استان با ورود زود هنگام دام‌ به مراتع خسارت جبران ناپذیری وارد شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور محسوب می شود و معیشت بسیاری از مردم این خطه به این بخش گره خورده است.

فصل بهار که به نیمه می رسد کوچ عشایر و دامداران به مراتع و مناطق ییلاقی خراسان شمالی فرا می رسد و عشایر بدون توجه به زمان بندی کوچ و چرا در مناطق غیرمجاز تناثیر مخرب خود را بر منابع طبیعی استان می گذارند و همواره در این فصل از سال مشکلاتی را برای منابع طبیعی استان ایجاد می کنند.

اگر گیاهان مرتعی به رشد خوبی برسند می‌توانند به بذر نشسته و گل بدهند در نتیجه تکثیر شده و نسل شأن ادامه پیدا می‌کند اما در صورتی که این گیاهان رشد نکرده باشند با ورود دام‌ها نه تنها گیاهان بلکه تکثیر آنها هم به خطر می‌افتد و در نهایت منطقه‌ای بدون گیاهان مرتعی خواهیم داشت.

یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این راستا برخورد با چرای غیرمجاز دام را آغاز کرده است و سعی دارد این رویه را ساماندهی کند.

سرمایه ملی زیر پای دام‌های خراسان‌شمالی

۷۰ درصد از عرصه استان در معرض تعدید

مساحت خراسان شمالی ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۹۷۸ هکتار است و یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۴۲۴ هکتار آن معادل ۷۰ درصد را مراتع شامل می شود و ۳۲ هزار و ۲۳۵ خانواده در سطح استان بهره بردار مراتع هستند.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بارندگی های بهاره امسال بسیار نرمال بود و میزان تولید علوفه در مراتع استان را ۳۰ درصد افزایش داد و این موارد موجب رشد گونه های گیاهی یک و چند ساله که توام با زادآوری شد.

ابراهیم محمودی افزود: میزان تولید علوفه در شرایط نرمال با ۲۳۱ میلیمتر بارش، ۱۲۰ هزار و ۵۹۰ تن در سال است که با توجه به بارندگی های موثر امسال از سطح کل مراتع استان ۱۵۶ هزار و ۷۶۷ تن در سال علوفه خشک استحصال خواهد شد.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تاکنون ۲۵۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۸ میلیمتر افزایش داشته است.

وی احیا و توسعه رویشگاه گیاهان دارویی، بذرکاری و کپه‌کاری و قرق مراتع را از طرح‌های مدیریت چرای دام مراتع برشمرد و افزود: عملیات کپه‌کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه و جلوگیری از فرسایش خاک اجرا می‌شود.

سرمایه ملی زیر پای دام‌های خراسان‌شمالی

تشدید طرح برخورد با متخلفان چرای دام

ورود دام به مراتع بدون پروانه مرتع‌داری و یا ورود دام بیشتر از تعداد تعیین شده در پروانه مرتع‌داری جرم محسوب شده و متخلفان به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از طریق مراجع قضایی ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: طرح تشدید برخورد با متخلفان دام غیر مجاز در مراتع ملی استان آغاز و در مرحله نخست ۸۷۰ راس دام از مراتع فاروج خارج شدند، این تعداد دام غیرمجاز از مراتع کوه "فاطمه خانم" خارج و چهار نفر از صاحبان گله به مراجع قضایی معرفی شدند.

سرهنگ رضا اصیل اظهارکرد: دامداران بر اساس طرح صیانت و حفاظت از مراتع و جلوگیری از تخریب باید دارای مجوز از منابع طبیعی باشند در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به افزایش قیمت دام، تخلفات و ورود دامداران غیرمجاز به مراتع افزایش یافته است و با این موارد برخورد می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به کوچ عشایر به مناطق ییلاقی این شهرستان گفت: دامداران دام خود را به برخی از مناطق ییلاقی کوچ می دهند و تعداد دامشان بیشتر از ظرفیت مراتع است و در این صورت امکان تخریب سطح سبز و گونه های مرتعی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه تخلف به جزای مالی، زندان و ابطال پروانه چرا محکوم می شوند و در برخی موارد به جای پرداخت جریمه نقدی، بذرپاشی مراتع جایگزین محکومیت می شود.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار از مراتع خراسان شمالی متراکم و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ هزار هکتار نیمه متراکم است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۲ میلیون و ۵۲۶ هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha