۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85499340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج حلقه چاه غیرمجاز در ابهر مسدود شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۰
کد خبر: 85499340
پنج حلقه چاه غیرمجاز در ابهر مسدود شد

زنجان - ایرنا - مدیر امور منابع آب ابهر گفت: پنج حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود و از خروج سالانه ۳۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری شد.

سیدحسن ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این اقدام در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی و مدیریت توامان آب و برق با همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی و همچنین تلاش گروه گشت و بازرسی و پیگیری واحد حقوقی امور منابع آب استان در روستای آقجه کند و نورین انجام شد.

ابراهیمی به افت شدید سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت ابهر اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از ایجاد وضعیت بحرانی با متخلفان در این حوزه اعم از حفر کنندگان چاه غیر مجاز و برداشت مازاد بر پروانه بهره‌برداری برخورد می‌شود.

وی با اشاره به توقیف اداوات حفاری غیرمجاز در روستای نورین ابهر یادآور شد: این امر در جهت مدیریت هرچه بهتر منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آب و برق صورت می گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه با توجه به وضعیت بارش ها صیانت از منابع آب های زیرزمینی دشت ابهر در اولویت‌ است، افزود: کاهش بارندگی و برداشت از آب‌های زیرزمینی موجب شده میانگین افت آب در دشت‌های استان زنجان افزایش یابد.

وی میزان افت آب در دشت ابهر را ۱.۶۴ سانتی متر عنوان کرد و گفت: سطح برداشت آب در شرق زنجان به عمق ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر رسیده است و با این وضعیت در سال‌های آینده تأمین آب به سختی انجام خواهد شد.

یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی تغذیه مصنوعی است که این طرح از سال ۹۱ در سطح استان آغاز شده و هر سال انجام می شود.

افت سطح آب های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی متر و در دشت ابهر به عنوان بحرانی‌ترین دشت استان، یک متر و ۶۴ سانتی متر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha