گازرسانی به سیستان و بلوچستان؛ وعده صادق در فصل همدلی با مردم

زاهدان - ایرنا - طرح‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع سیستان و بلوچستان در حالی در دولت سیزدهم جان تازه‌ای گرفت که وعده رئیس جمهور شهید به مردم در راستای تحقق یک آرزوی دیرینه محقق شد و هم اکنون مردم این استان پس از سال‌ها از گازشهری برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، وعده‌های بسیاری در خصوص گازرسانی به سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر داده شده بود اما هیچگاه این وعده‌ها آن طور که باید عملیاتی نشد و مردم همچنان در صف‌های طولانی در انتظار گاز بودند تا اینکه با تغییر رویکردها در دولت سیزدهم، گازرسانی به شهرهای مختلف این خطه از کشور با پیشرفت قابل‌توجهی روبرو شد.

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی از عسلویه به این استان در سال ۱۳۸۴ آغاز و ایرانشهر اولین شهر استان بود که در سال ۱۳۸۹ از نعمت گاز برخوردار شد.

از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش - میرجاوه در آبان ماه سال گذشته، با هدف بهره‌مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.

به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح سیستان و بلوچستان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استان‌های معین در شهرهای مرکزی، غربی، شمالی و جنوبی این استان اجرا شود.

طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شده است

گازرسانی به سیستان و بلوچستان؛ وعده صادق در فصل همدلی با مردم

عملیات گازرسانی؛ جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: انتقال گاز به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید و اشتغالزایی تاثیرگذار باشد.

محمدرضا میرشکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره نقش شرکت گاز سیستان و بلوچستان در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار کرد: این موضوع علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی و افزایش رفاه، در کاهش هزینه‌های مقابله با معضلات اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند، در این راستا ایفای نقش فعال این شرکت باعث رونق اقتصاد، تولید، اشتغال آفرینی و کمک به امنیت پایدار سیستان و بلوچستان خواهد شد.

گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای گلخانه‌ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شودوی ادامه داد: جلب مشارکت و همراهی گروه‌های جهادی، سمن‌ها و بسیج عمومی مردم می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این شرکت و تحقق شعار سال داشته باشد به طوری که تسریع در اجرای طرح‌ها بویژه در مناطق روستایی و صعب العبور، حفاظت عمومی از تأسیسات و اماکن با مشارکت مردمی، نفوذ و مشارکت مردم در تحصیل اراضی و ایجاد فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در زمینه بهینه سازی مصرف گاز با هدف کمک به رفع ناترازی تولید و مصرف گاز بخشی از دستاوردهای این تعامل و همکاری است.

مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای گلخانه‌ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود که این مهم به عنوان اولویت اصلی این شرکت در دستور کار است.

میرشکاری گفت: انتظار است با توجه به توسعه گاز و حل مساله بسیار مهم انرژی واحدهای تولیدی در سیستان و بلوچستان استقبال بیشتری توسط کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیر مجموعه شهرک‌های صنعتی را شاهد باشیم، لازمه تحقق این امر استفاده از ظرفیت‌های استانی است.

وی ادامه داد: درصد کاهش میزان مصرف گاز در بخش نیروگاهی سیستان و بلوچستان با افزایش راندمان و بهسازی، به مراتب بیشتر از کاهش مصرف در بخش مشترکین جزء و تجاری با هدف صرفه جویی و کنترل‌های بهینه خواهد بود به طوری که می‌توان صرفه جویی حاصل از بهسازی نیروگاه‌ها را در بخش‌های مختلف صنایع استفاده کرد که این اقدام باعث ایجاد اشتغال زایی، تولید و رونق اقتصادی بوده و در مقوله بهسازی و نوسازی نیروگاه‌ها می‌توان از ظرفیت سرمایه گذاری و مشارکت مردمی نیز استفاده کرد.

گازرسانی به سیستان و بلوچستان؛ وعده صادق در فصل همدلی با مردم

آخرین جزئیات گازرسانی به سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین جزئیات گازرسانی به استان بیان کرد: این طرح از سال ۸۹ شروع و هم اکنون ۱۳ شهر از نعمت گاز برخوردار هستند و همزمان در ۱۷ شهر هم عملیات لوله در نقاط مختلف در حال اجرا است.

وی ادامه داد: چهار نیروگاه عمده سیستان و بلوچستان شامل نیروگاه گازی زاهدان، نیروگاه گازی بمپور، نیروگاه بخار ایرانشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار به همراه ۲ صنعت کارخانه سیمان سیستان و سیمان خاش از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

میرشکاری گفت: شهرک صنعتی زاهدان واقع در جاده میرجاوه، شهرک صنعتی کامبوزیا، شهرک صنعتی کارگاهی زاهدان و شهرک صنعتی ایرانشهر نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: امروز نیز شاهد بهره‌برداری طرح گازرسانی به پنج شهر حوزه سیستان شامل محمد آباد، ادیمی، زهک، علی اکبر و بنجار هستیم که این اقدام با اجرای خط انتقال ۳۶ اینچ از زاهدان به دوراهی دشتک و از دوراهی دشتک به منطقه سیستان در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شروع و امروز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: در این طرح ۴۵ هزار خانوار در منطقه سیستان از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد که فعلا ظرفیت برای ۸۶ درصد خانوارها ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha