۱۵۰ کیلومتر آتش بُر در منابع طبیعی همدان ایجاد شد

همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سال گذشته ۱۳۲ کیلومتر آتش بر در مناطق بحرانی حریق ایجاد شد که این آمار در سال جاری ۱۵۰ کیلومتر آتش بر بوده است.

اسفندیار خزائی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بارش ها ۳۹ میلیمتر در همدان افزایش داشته است افزود: بر اساس برآوردهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور منطبق بر شاخص های ماهواره ای هر یک میلیمتر بارندگی هشت دهم کیلوگرم افزایش تولید علوفه را در سطح مراتع به همراه دارد.

وی ادامه داد: افزایش پوشش گیاهی نشان دهنده آسیب پذیر بودن اراضی ملی است و هم اینک ۶۰ درصد منابع طبیعی همدان را مناطق بحرانی و ۴۰ درصد نیمه بحرانی از نظر بروز حریق تشکیل می دهد و منطقه سفید نداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: همدان دارای ۴۵ هزار و ۱۶۶ هکتار جنگل، اراضی جنگلی، جنگل کاری و ذخیره گاه جنگلی است که با وجود کمترین مساحت جنگل نسبت به کشور اما این استان غنی ترین جنگل را در خود جای داده است.

خزائی ادامه داد: وسعت اراضی بیابانی استان همدان به ۲۶ هزار هکتار و مراتع به ۶۶۵ هزار هکتار می رسد که بر اساس ماده ۵۰ قانون اساسی انفال جزو ثروت های عمومی است و حراست و نگهداری از محیط زیست و منابع طبیعی از وظایف عمومی تلقی می شود.

وی آثار تخریب منابع طبیعی را بروز سیل، طوفان، رانش زمین، بیابان زایی، ریزگرد ها، تبدیل اراضی جنگلی به مرتع و اراضی زراعی، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و نابودی مامن حیات وحش، آلودگی و خشکسالی برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان همچنین علل بروز حریق را بارندگی مناسب بهاره و تقویت پوشش گیاهی به خصوص گیاهان یکساله، کم توجهی و سهل انگاری شهروندان، طبیعت گردان و شکارچیان، دامداران و چوپان ها، افزایش دما، ایجاد حریق طبیعی به علت خاصیت ذره بینی شیشه هایی که به حاشیه جاده ها پرتاب و طبیعت رها می شود، دانست.

به گفته خزائی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و سرایت حریق به عرصه های منابع طبیعی، طمع افراد سودجو برای توسعه اراضی کشاورزی با تصرف اراضی ملی، اختلافات قومی، مسایل اجتماعی و کمبود نیرو و امکانات پیشرفته نیز در افزایش دامنه حریق مراتع موثر است.

وی افزود: همدان از نظر تعداد و وسعت حریق در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمترین میزان آتش سوزی را تجربه کرد و جزو استان های عالی در پهنه زاگرس قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: تنها افزایش پوشش گیاهی موجب افزایش حریق نمی شود چرا که همدان به واسطه داشتن گون زار در فصل های خشک سال نیز به علت ضعف فیژیولوژیکی گیاه، آتش سوزی در عرصه طبیعی را تجربه کرده است.

خزائی یادآوری کرد: سال ۹۸ با افزایش بارندگی ها، ۹۲ فقره با ۲۱۳ هکتار آتش سوزی رخ داد و امسال از نظر بارندگی و پوشش گیاهی در شرایط سال ۱۳۹۸ قرار دارد هر چند در سال های بعد از ۱۳۹۸ میزان بروز حریق به کمتر از ۱۰ هکتار رسید و امسال نیز سعی در کاهش دامنه حریق است.

وی اقدام های صورت گرفته در سال جاری برای کاهش و اطفای حریق را شامل آموزش ۲۷۵ نفر از مجریان، بهره برداران و دانش آموزان، آموزش ۲۴۶ محافظ همیار تنها برای جلوگیری و اطفا حریق و آموزش ۱۳۰ دهیار دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲ دستگاه دمنده برای اطفای حریق تحویل این مجموعه شد که ۲ دستگاه در اختیار اداره کل محیط زیست همدان به منظور مهار حریق در مناطق چهارگانه قرار گرفت.

وی برگزاری هشت تمرین (مانور) اطفای حریق با همکاری مدیریت بحران، ایجاد آتش بر برای حراست از ۴۵ هزار هکتار جنگل، تشکیل تیم اطفای حریق در همه شهرستان ها با پنج زیرگروه و ساماندهی گروه های مقابله با حریق را از دیگر اقدامات برشمرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha