بناهای تاریخی و بازار شهر اراک احیا می‌شود

اراک - ایرنا - سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفظ بناهای تاریخی و بازار شهر اراک خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین منصوری زاده روز چهارشنبه در نشست رسیدگی به مشکلات بازار تاریخی با حضور هیات امنای بازار و نمایندگان سراهای آقایی و حاج باشی در محل شهرداری بافت تاریخی، افزود: ورود خودرو و موتور سیکلت به داخل بازار، مرمت و ضرورت بام سازی و اجرای کاهگل پشت بام برخی سراها جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، بهسازی سرویس بهداشتی‌های سراها، ساماندهی بساط گستران و رفع سد معبر در بازار، ضرورت استقرار عوامل نیروی انتظامی و پلیس در نزدیکی بازار در راستای تامین امنیت و آسایش شهروندان از خواسته‌های کسبه این مجموعه تاریخی است.

وی ادامه داد: شورای راهبری برای حفاظت و احیای بازار تاریخی با عضویت فرماندار، دادستان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اراک، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و با مسئولیت فرمانداری تشکیل و در نشست‌های برگزار شده مشکلات موجود در بازار اراک مورد بررسی قرار گرفته است.

منصوری زاده اظهار کرد: همچنین تفاهم نامه‌ای در راستای حفظ و احیای بازار تاریخی در دست تنظیم است که پس از انعقاد تفاهم نامه، تمامی دستگاه‌های عضو موظف به تامین اعتبار و مشارکت در حفظ و احیای بازار بزرگ اراک خواهند بود.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری اراک بیان کرد: در سال جاری و با مساعدت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اراک، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت مرمت، حفظ، احیا و رفع خطر از مجموعه بازار بزرگ اراک و برخی بناهای تاریخی در نظر گرفته شده و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز برای مناسب سازی و کف فرش نمودن گذرهای بازار مصوب شده و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

منصوری زاده افزود: مرمت و رفع خطر از سرای آقایی و حاج باشی و قسمتی از سرای نوذری از مهمترین این طرح‌ها است که اولین نشست هماهنگی و نحوه مشارکت مالکین و کسبه سراهای فوق در محل منطقه بافت تاریخی شهرداری و با حضور نماینده هیات امنای بازار و نمایندگان این سراها تشکیل و نمایندگان بازاریان آمادگی کسبه بازار اراک را جهت مشارکت در مرمت و رفع خطر و پرداخت قدرالسهم تعیین شده در شورای راهبردی به میزان ۳۰ درصد کل هزینه مرمت را اعلام نمودند.

وی خاطر نشان کرد: اولویت شهرداری در اجرای پروژه‌ها ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان اجرا است که با استفاده از مصالح مرغوب و نظارت به هنگام و موثر و بکارگیری پیمانکاران مجرب و نیروی کار ماهر و جلوگیری از واگذاری کار به پیمانکاران دست دوم از سوی شهرداری و همکاری و مشارکت موثر بازاریان، این مهم محقق می‌شود.

شهرداری بافت تاریخی اراک، بخشی از هسته مرکزی این شهر شامل بازار تاریخی محدوده خیابان‌های حصار، محسنی، شیخ فضل‌الله نوری، مولوی و بخشی از خیابان قائم مقام و میدان ارگ این شهر را در بر می‌گیرد.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha