دولت شهید رئیسی پیشتاز احیای فرهنگ ایرانی- اسلامی

گرگان- ایرنا- نگاهی گذرا به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر و اقدامات اثربخش آن برای ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی حاکی از تحقق شعار«عدالت فرهنگی» و به ثمر نشستن وعده‌های رئیس جمهور شهید در حوزه فرهنگ و هنر است.

به گزارش ایرنا، «محرومیت‌زدایی» در دولت سیزدهم فقط محدود به حوزه اقتصادی و عمرانی نیست. شهید رئیسی از همان ابتدا که راه خدمت به مردم را از مسیر ریاست جمهوری در پیش گرفت بر اجرای عدالت فرهنگی تاکید داشت و نگاهی گذرا به اقدامات اثربخش شهیدِ جمهور در حوزه فرهنگ و هنر نشان می‌دهد سیاست‌های فرهنگی دولت سیزدهم توانست غبار تبعیض را از چهره کشور بزداید و مسیری نو را پیش‌روی مناطق محروم قرار دهد.

دولت مردمی با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی توانست لبخند رضایت را بر لبان بسیاری از مردم و هنرمندان بنشاند و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را به ادامه راه امیدوار کند. اقدامات تحول‌آفرین دولت سیزدهم در این حوزه تا جایی پیش رفت که به گفته کارشناسان، پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاده است.

رئیس جمهور شهید در اجرای سیاست‌های حوزه فرهنگ و هنر و همچنین تحقق عدالت فرهنگی از ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز غافل نشد تا با تقویت و ارتقای این بخش، دشمن را در میدان جنگ فرهنگی ضربه فنی کند.

یک استاد دانشگاه در گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: ملت متدین و متمدن ایران در گذر تمدنی خود در مواجهه با سبک‌های زندگی متعدد روبرو شد و گاهی اوقات تحت تأثیر فرهنگ مهاجم قرار گرفت اما به تدریج توانست با بازآفرینی روح تمدنی و دینی خود، فرهنگ مهاجم را تحت کنترل خود قرار دهد و بستر رشد فرهنگ ایرانی- اسلامی را با همکاری حکمرانان متدین و ایران‌دوست فراهم کند.

مصیب عباسی با بیان اینکه ملت ایران با تکیه بر پیشینه تمدنی و آموزه‌های اسلامی تحت رهبری امام خمینی(ره) توانست انقلابی را بیافریند که ثمره آن پیشرفت سبک زندگی ایرانی واسلامی است، افزود: قانون اساسی در تمام فصول و اصول، قوای حاکمه را در پیشرفت و تعالی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی ملزم کرده است.

وی معتقد است؛ کم‌کاری دولت‌های گذشته و کم‌اعتنایی جمعی از مسوولان و تعارض فکری و اندیشه‌ای بخشی از برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، مجریان و ناظران و اصحاب رسانه همسو با این دولت‌ها موجب شد فرهنگ و سبک زندگی ایرانی تحت تأثیر فرهنگ مهاجم غرب قرار بگیرد و سیمای زندگی، زیست ملی و زیست جهان ایرانی را با چالش دوگانه ایرانی وغربی مواجه سازد.

دولت شهید رئیسی پیشتاز احیای فرهنگ ایرانی- اسلامی

استاد دانشگاه ادامه داد: در این بین، نظام آموزش و پرورش وآموزش عالی که نتوانست نقش خود را بر پایه اصول قانون اساسی و انتظارات انقلابی مردم عملی سازد در هاله‌ایی از تعارض قرار گرفت و این سردرگمی بستر رشد فرهنگ غیرایرانی در بخش‌هایی از جامعه را با تأثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی مهیا ساخت و از آنجا که دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این زمینه برنامه‌های راهبردی و اقدامات اثربخش نداشتند نوعی ولنگاری فرهنگی در کشور گسترش یافت.

دولت شهید رئیسی مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی

عباسی تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان زیربنای برنامه‌ها، رویکردها، اراده دولت بر این قرار گرفت که بتواند تحقق‌بخش آرمان‌های انقلاب اسلامی و مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی شود.

به گفته وی؛ دولت سیزدهم در طول ۳۳ ماه خدمت به همت رئیس جمهور شهید و مجلس شورای اسلامی توانست قوانینی را برای نشر و تعالی فرهنگ ایرانی واسلامی مصوب کند؛ گرچه برای یکنواخت ساختن باورهای مردم و اصلاح رفتارهای اجتماعی و تحکیم پایه‌ها و مبانی خانواده ایرانی- اسلامی زمان زیادی نیاز است اما رویکرد دولت سیزدهم و اقدامات آن دلالت بر اشاعه سبک زندگی ایرانی- اسلامی دارد.

این استاد دانشگاه، بها دادن به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور منظم رئیس جمهور در این جلسات و تمرکز بر اصلاح ‌آیین‌نامه‌ها و وضع مصوبات جدید در تعالی فرهنگ عمومی و تحکیم خانواده و صیانت از حقوق عامه، تمرکز بر تنظیم برنامه‌های دانشگاه‌ها بر اساس سند دانشگاه اسلامی و وظیفه‌مند کردن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه را اقدامات دولت شهید رئیسی در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی برشمرد.

عباسی همچنین اهتمام به اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت و ایجاد شرایط تسهیل‌گری در زمینه وام مسکن، ازدواج، فرزندآوری و اولویت‌بخشی به اشتغال جوانان متاهل، توجه به شأن و منزلت استادان و معلمان و افزایش حقوق و مزایای شغلی آنان از طریق اجرای رتبه‌بندی و جذب معلمان موردنیاز و تقویت دانشگاه فرهنگیان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی برشمرد.

وی گفت: صدور بخشنامه‌های متعدد و الزام‌آور برای دولت در زمینه مبارزه با فساد، پایبندی به قوانین و خدمت بی‌منت به مردم و توجه به هنر، سینما و رسانه‌ها نشانه اهتمام دولت سیزدهم به فرهنگ ایرانی- اسلامی است و ارتباط مطلوب دولت و رئیس جمهور با اصحاب رسانه به‌عنوان مبلغان درجه یک پیشرفت فرهنگ و سبک زندگی ایرانی نشان داد شهید رئیسی نسبت به حوزه فرهنگ دغدغه‌مند است.

این استاد دانشگاه تأکید و ترویج مؤلفه‌های اصلی هویت تمدنی ایران مانند خودباوری، اتحاد و همبستگی اجتماعی، امیدآفرینی، خانواده‌محوری و اخلاق‌گرایی، یاری‌گری و امدادرسانی دانش‌افزایی و مرجعیت زبان فارسی، خودسازی و کنترل نفس، ایران‌دوستی، متدین‌ماندن و ترویج اسلام‌گرایی، رعایت آداب و ادب اجتماعی و تواضع نسبت به مردم، پرهیز از خودمحوری و تکریم مردم و مخاطبان، اخلاص در بندگی خدا و مجاهدت در خدمت به مردم و خسته نشدن و هر روز بهتر از دیروز تلاش کردن را از دیگر ویژگی‌های شهید رئیسی دانست و متذکر شد: این‌ها بخشی از مؤلفه‌های قدرت‌ساز در تمدن ایرانی- اسلامی است که شهید جمهور تلاش کرد در دولت سیزدهم آن‌ها را عملیاتی کند و در گفتمان اعتقادی و اجتماعی دولت اشاعه دهد.

حمایت بی‌سابقه از تشکل‌های فرهنگی، هنری و قرآنی در دولت مردمی

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز با تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه هنر اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم و شهید رئیسی، اقدامات خوبی را برای توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی رقم زده است.

رضا یازرلو اجرای طرح «آموزش هنر برای همه» را یکی از اقدامات خوب دولت شهید رئیسی خواند و تصریح کرد: از آنجا که دولت شهید رئیسی با شعار «عدالت‌محوری» پا به میدان خدمت گذاشت و همچنین با توجه به وجود نقاط محروم در نقاط مختلف کشور، در همه حوزه‌ها از جمله هنر نگاه ویژه‌ای به نقاط محروم داشت.

دولت شهید رئیسی پیشتاز احیای فرهنگ ایرانی- اسلامی

وی ادامه داد: در طرح «آموزش هنر برای همه» شهرستان‌های گلستان مورد توجه قرار گرفت و اساتید خبره و برجسته بیش از ۵۰ رشته هنری با حضور در مناطق محروم استان به علاقه‌مندان آموزش‌های رایگان هنری ارائه کردند. این آموزش‌ها در ۲ مرحله بلندمدت اجرا شد که هر مرحله آن در قالب ۴۵ جلسه آموزشی، حدود ۹۰ روز به طول انجامید.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، توجه به فعالیت‌های هنری ایرانی و اسلامی به ویژه برنامه‌های سنتی و بومی را از دیگر اقدامات اثربخش دولت شهید رئیسی در حوزه فرهنگ و هنر و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی برشمرد و یادآور شد: در ادوار گذشته به برنامه‌های هنری با ریشه ایرانی کمتر توجه می‌شد اما در دولت شهید رئیسی به این بخش اهتمام ویژه‌ای شد که میزبانی استان گلستان در برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی گواه این ادعا است.

یازرلو توجه به هنر اصیل ایرانی، بومی و محلی را شاخصه دیگر دولت شهید رئیسی برشمرد و گفت: توجه به آیین‌های نوروزخوانی و حمایت از گروه‌های هنری برگزارکننده نمایش‌های آیینی متناسب با نوروز و سیاه‌بازی از سوی دولت سیزدهم اقدام نادر و مبارکی بود که با قوت تمام در دولت سیزدهم اجرایی شد.

وی افزود: تقویت محتوای جشنواره‌های فجر در رشته‌های گوناگون از جمله مهم‌ترین اقداماتی بود که در دولت شهید رئیسی مورد توجه قرار گرفت، جشنواره‌هایی مانند فجر سابقه بیش از ۴۰ ساله دارند اما دولت شهید رئیسی در توجه به مضامین و موضوعات این قبیل جشنواره‌ها بسیار دقیق و دغدغه‌مند عمل کرد.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اضافه کرد: توجه به موضوع خانواده ایرانی، پرداختن به شخصیت‌های ملی و ایرانی و اسلامی و معرفی قهرمانان ملی در تولیدات هنری در ادوار گذشته کمرنگ بود اما این مهم در دولت سیزدهم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت و محتوای جشنواره فجر به سمت توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی حرکت کرد.

یازرلو افزود: دولت شهید رئیسی در تقویت و ارتقای زیرساخت‌ها و تشکل‌های هنری نیز اقدامات بزرگ و موثری انجام داد که ساماندهی انجمن‌های هنری کشور از جمله این اقدامات بود، در دولت شهید رئیسی انجمن‌ها به صورت رسمی تشکیل شده و هیات مدیره‌های آنها برای نخستین بار صاحب ساختار شدند و از طرفی جهت‌دهی محتوایی به فعالیت این انجمن‌ها کمک قابل‌توجهی کرد.

وی معتقد است؛ کمک و حمایت مالی گسترده از تشکل‌های فرهنگی، هنری و قرآنی سراسر کشور در دولت سیزدهم پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود و علاوه‌بر آن عدالت‌محوری و توزیع عادلانه منابع اعتباری در دولت شهید رئیسی اقدامی قابل تحسین است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یادآور شد: توسعه و صدور هنر کارت برای شناسایی هویت هنرمندان و حمایت از این قشر تاثیرگذار، هویت‌بخشی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، قرآنی و عضویت در صندوق حمایت از هنر از دیگر اقدامات شاخص دولت شهید رئیسی بود البته گرچه صندوق حمایت از هنرمندان از سالیان قبل فعالیت می‌کرد اما در دولت سیزدهم به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.

یازرلو با بیان اینکه ارتباطات بین‌المللی فرهنگی با کشورهای دیگر و صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی به این کشورها از دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم بود، یادآور شد: هنرمندان گلستانی نیز در دولت سیزدهم توانستند به جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی در سطح بین‌الملل و در کشورهای همسایه اعزام شوند.

وی گفت: توجه به موضوعات دیگر از جمله برگزاری رویداد بزرگ و بین‌المللی مختومقلی فراغی و حمایت از هنرمندان شاخص از جمله مرحوم استاد لطفی از استادان بزرگ موسیقی کشور نشان از حمایت و توجه جدی دولت شهید رئیسی به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد.

توجه دولت شهید رئیسی به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی گلستان نیز به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی پرداخت و گفت: دولت شهید رئیسی به عنوان یکی از مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی در طول خدمت بابرکت خود توانست در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ضرورت حل مسائل اولویت‌دار انقلاب اسلامی در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی، گام‌های موثر و زیربنایی بردارد.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی توجه به کانون خانواده و جوانی جمعیت را یکی از اقدامات مهم دولت شهید رئیسی برشمرد و تاکید کرد: بسترسازی، توانمندسازی و مهارت‌افزایی در حوزه ازدواج و جوانی جمعیت، فضاسازی محیطی، تولیدات سمعی و بصری و هنری و پرداخت وام ویژه برای ازدواج جوانان، ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، پوشش بیمه‌ای برای مادران باردار تا پایان شیردهی و فرزندشان تا پنج‌سالگی، اعطای تسهیلات فرزندآوری و اعطای زمین به خانواده‌های دارای چند فرزند بخشی از اقداماتی است که در دوره ریاست جمهوری شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی انجام شد.

دیلمی اظهار داشت: اقدامات ارزشمند دولت در زمینه فرزندآوری و کنترل روند کاهشی باروری موثر بود که می‌طلبد این فرآیند با قدرت بیشتر ادامه داشته باشد.

وی نیروی جوان مومن و انقلابی را پیشران تحول و تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و بیان کرد: جایگاه و نقش جوان مومن و انقلابی با هیچ مولفه‌ای قابل قیاس نیست و این مهم باید همچنان به ویژه در حوزه تبیینی و اقناعی توسط تمامی دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی، پیگیری و امتداد یابد.

به گزارش ایرنا، فرهنگ ایرانی‌اسلامی، شناسنامه و هویت ایرانیان به شمار می‌رود و از سویی دیگر ترویج این فرهنگ باعث حفظ اصالت و کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، ترویج این فرهنگ ناب همچنین می‌تواند موجب افزایش قلمرو فرهنگی ایران و باعث کاهش منازعات و اختلافات با دیگر کشورهای همسایه و مسلمان شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha