ثبات قیمت عمده فروشی برنج مازندران در فصل شالیکاری

ساری- ایرنا - قیمت برنج طارم محلی کشت مازندران از شروع فصل شالیکاری یعنی اواخر اسفند ماه سال گذشته تا کنون که ۸۵ درصد عملیات نشاء کاری انجام شد، به صورت نسبی در واحدهای شالیکوبی استان ثابت مانده است.

بررسی های میدانی امروز پنجشنبه هفدهم خرداد ماه خبرنگار ایرنا از چندین شالیکوبی شهرستان های مرکز مازندران از جمله بابل، آمل و فریدونکنار نشان می دهد که پس از گذشت حدود سه ماه از شروع کشت و کار جدید هر کیلوگرم رقم برنج طارم هاشمی و محلی بدون افزایش، به قیمت ۸۵۰ تا ۹۰۰هزار ریال عرضه می شود.

اگرچه قیمت برنج از ابتدای برداشت سال گذشته یعنی اواسط مرداد ماه تا دهه نخست اسفند ماه در شالیکوبی های مازندران با قیمت عمده فروشی ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار ریال ثابت بود اما همزمان با شروع کشت وکار جدید شالیکاری تا کنون، قیمت برنج با افزایش حدود ۲۰۰ هزار ریالی در هر کیلو گرم به ۹۰۰ هزار ریال رسیده است، البته افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت در این موقعیت زمانی که برنج کمی در شالیکوبی ها موجود است، طبق قواعد عرضه وتقاضا امری طبیعی محسوب می شود.

گزارش های صاحبان شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که قیمت برنج کشت دوم که مشتری بیشتری در بازار عمده فروشی دارد، از قرار هر کیلو گرم تا یک میلیون و ۵۰ هزار ریال به ندرت خرید و فروش می شود.

طبق آما رسمی جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته علاوه بر تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک در کشت اول ، حدود ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت دوم رفت که ۳۰۰ هزار تن محصول رتون و کشت دوم تولید شد.

کشت دوم برنج در مازندران به ۲ روش دوباره نشاء و یا دونوج (پرورش ساقه شالی) یا در اصطلاح فارسی رتون طی یک دهه گذشته بین شالیکاران مازندران تقریبا نهادینه شده است و بر اساس وضعیت آب و هوایی به خصوص روان آب های رودخانه ها کشت آن در مناطق مختلف استان متفاوت است.

ثبات قیمت عمده فروشی برنج مازندران در فصل شالیکاری

مدیر واحد شالیکوبی در بخش لاله آباد بابل ضمن تایید ثبات قیمت برنج طی سه ماهه گذشته، گفت : هر چند موجودی برنج در انبار برای عرضه کم است، اما به دلیل نبود تقاضا، خرید و فروش هم به ندرت انجام می شود.

محمد پور موسوی با توضیح این که قیمت عمده فروشی کشت اول برنج طارم محلی همچنان ۸۵۰ تا حدود ۹۰۰ هزار ریال که در سه ماهه گذشته ثابت مانده است، ادامه داد: کشت دوم به نسبت کیفیت و درصد شکستگی تا یک میلیون و ۵۰ هزار ریال خرید و فروش می شود.

مازندران حدود یکهزار و ۲۰۰ واحد شالیکوبی دارد که علاوه بر تبدیل شالی به برنج سفید، به عنوان محل خرید و فروش برنج به صورت عمده نیز شناخته می شوند.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون نشا کاری ۸۵ درصد از حدود ۲۱۵ هزار هکتار شالیزارهای استان انجام شده است.

ثبات قیمت عمده فروشی برنج مازندران در فصل شالیکاری

۸۵درصد شالیزارهای ماازندران نشاکاری شده است

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به عملیات شخم و شیار ۱۰۰ درصدی در سطح ۲۱۵ هزار هکتار شالیزارهای مازندران، گفت: سطح ۲۰۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان معادل ۹۵ درصد آب تخت اولیه و بذرپاشی و ۲۰۶ هزار هکتار معادل ۹۶ درصد نیز خزانه گیری شده است.

محمد علی رمضانی با بیان اینکه تاکنون ۱۸۳ هزارو ۷۲۷ هکتار برابر با ۸۵ درصد نشاکاری شد، افزود: به منظور کاهش تنش کم آبی امسال نیز سطح کشت از ارقام محلی بیشتر از ارقام پرمحصول بهره گیری شد.

رمضانی با اشاره به اینکه ۱۵۵ هزار و ۹۷۵ هکتار برابر با ۸۵ درصد ارقام محلی و ۲۷ هزارو ۷۵۲ هکتار معادل ۱۵ درصد از ارقام پرمحصول کم آب بر کشت شده است، بیان داشت: ۱۳۴ هزارو ۱۹۵ هکتار معادل ۷۳ درصد نیز مکانیزه کشت شد.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به پُر بودن ۸۵ درصد آب بندان ها، گفت: شالیکاران ضمن مدیریت مصرف بهینه آب، مصرف کود را در اولویت قرار دهند، شالیکاران مناطق مرکزی هم با استفاده از کود سَرک و آبیاری متناوب، خشکی میان فصلی را رعایت و مصرف مواد مغزی را نیز بیشتر توجه کنند.

برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha