۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۴
کد خبر: 85500203
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روز جهانی محیط زیست؛ سرزمین ما آینده ما

۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۴
کد خبر: 85500203
محمدرضا شیرغلامی
روز جهانی محیط زیست؛ سرزمین ما آینده ما

یزد- ایرنا- زیست­‌بوم‌­ها در سراسر جهان در معرض تهدید هستند؛ از جنگل‌ها و زمین‌های خشک گرفته تا زمین‌های کشاورزی و دریاچه‌ها و فضاهای طبیعی که هستی بشر به آنها وابسته است.

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی، نزدیک به ۴۰ درصد از خشکی‌های کره زمین تخریب شده است که مستقیماً نیمی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد؛ تعداد و طول مدت خشکسالی ها از سال ۲۰۰۰ تا به امروز، ۲۹ درصد افزایش یافته است و بدون اقدام فوری، خشکسالی ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بر سه چهارم جمعیت جهان تأثیر بگذارد.

از طرفی احیای زمین یکی از پایه ‌های مهم برنامه دهه سازمان ملل در مورد احیای زیست‌بوم (۲۰۲۱-۲۰۳۰) و یک فراخوان برای حفاظت و احیای اکوسیستم‌ها در سراسر جهان است که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار حیاتی است.

به همین دلیل است که روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۴ بر احیای زمین، توقف بیابانزایی و ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی با شعار "سرزمین ما، آینده ما؛ ما در حال بازسازی نسل هستیم" متمرکز شده است.

آسیب های زیست محیطی ناشی از انسان، با پیامدهای جدی مانند تغییرات آب و هوا، از بین رفتن اکوسیستم و بیابان زایی زمین در حال افزایش است و وظیفه ما به عنوان نسل کنونی حفاظت از محیط زیست و بازگرداندن زمین و طبیعت به حالت طبیعی است.

ما نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم، اما می‌توانیم جنگل‌ها را پرورش دهیم، منابع آب را احیا کنیم و خاک‌ها را بازگردانیم. ما نسلی هستیم که می توانیم با زمین صلح کنیم.

روز جهانی محیط زیست که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد، بزرگترین رویداد بین المللی با تمرکز بر محیط زیست است که توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) هماهنگ شده است.

این رویداد هر سال در روز ۵ ژوئن جشن گرفته میشود و هدف آن افزایش آگاهی و تجلیل از اقدامات زیست محیطی است؛ میلیونها نفر از دولت‌ها، مشاغل، جامعه مدنی و مؤسسات آموزشی سالانه برای افزایش آگاهی و اقدام در مورد مسائل زیست‌محیطی با هدف حفاظت از آینده کره زمین شرکت می‌کنند.

"رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزد"

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha