سامانه بارشی از روز شنبه وارد جو آذربایجان‌شرقی می‌شود

تبریز- ایرنا- رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: سامانه بارشی از روز شنبه هفته آینده وارد جو استان می شود.

«محمد امیدفر»، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت این سامانه بارشی موجب ابرناکی، رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد به نسبت شدید و در برخی نواحی نفوذ یا خیزش گرد و خاک می شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و بارش تگرگ در ارتفاعات و نواحی سردسیر استان وجود دارد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز تا روز شنبه گذر امواج فرعی تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی در ساعات بعد از ظهر موجب افزایش ابر و وزرش باد به نسبت شدید و در برخی نواحی رگبار باران و غرش آذرخش می شود.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به وزش باد به نسبت شدید در برخی نواحی استان، برای جلوگیری از سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک، انجام اقدامات پیشگیرانه برای محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و سقف گلخانه ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان ضروری است.

وی یادآور شد: از لحاظ شرایط دمایی نیز در روزهای آینده، دما به صورت نسبی در استان افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha