آغاز کاوش و گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه علیشار در زرندیه

اراک - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات کاوش و گمانه‌زنی تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه به منظور تعیین عرصه و حریم این بنای تاریخی خبر داد.

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «حسین محمودی» با بیان اینکه این محوطه برای نخستین بار مورد بررسی و گمانه‌زنی قرار می‌گیرد، گفت: گمانه‌زنی در محوطه به مساحت یک هکتار است که قلعه‌ای خشتی و گلی بوده و اکنون به تپه‌ای به ارتفاع ۲۷ متر تبدیل شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: با صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرپرستی علیرضا گودرزی دکترای باستان‌شناسی، عملیات کاوش آغاز شده و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام می‌شود.

کاوشگر این تپه نیز با بیان اینکه کاوش این محوطه در فصل جاری آغاز و به مدت ۲ هفته ادامه دارد، افزود: این محوطه بر بالای یک پشته طبیعی شکل گرفته و بر اساس شرایط و نشانه‌های موجود می‌تواند یک بنای دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی باشد که مدفون شده است و عرصه ظاهری تپه حدود ۴۰ هزار مترمربع وسعت دارد.

«علیرضا گودرزی» با بیان اینکه، تشخیص کاربری این بنا و تعیین عرصه و حریم این بنا، هدف این کاوش است، گفت: تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه قرار گرفته و یک سکونتگاه مربوط به دوره اسلامی است.

وی گفت: این محوطه ارزشمند در سال ۸۰ به شماره ۵۶۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با توجه به قرارگرفتن در مرکز روستای علیشار عرصه قلعه مورد تخریب و حفاری‌های غیرمجاز قرار گرفته است.

شهرستان زرندیه یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است که در ۱۷۵ کیلومتری شمال اراک، مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha