مراکز نمونه‌گیری تب دانگ ناقل پشه آئدس در هرمزگان اعلام شد

بندرعباس - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان باتوجه به گرمای هوا و هشدار بازگشت پشه آئدس به استان گفت: مراکز منتخب نمونه گیری تب دانگ ناقل از پشه آئدس در بندرعباس و سایر شهرهای استان راه‌اندازی شده است.

دکتر عبدالجبار ذاکری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شهر بندرعباس ۲ مرکز جامع سلامت سیدجمال الدین اسدآبادی از ساعت هشت صبح تا ۱۴ ظهر و درمانگاه زیبا شهر نیز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر اقدام به نمونه‌گیری تب دانگ می‌کنند.

وی بیان کرد: در بندرلنگه مراکز جامع خدمات سلامت شهید رجایی (ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر) و شهید قادری نژاد (ساعت ۱۶ تا ۱۹عصر) و در قشم نیز مراکز خدمات جامع سلامت شهید ذاکری (ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر) و درگهان (ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر) برای نمونه گیری دایر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: همچنین مرکز خدمات جامع سلامت بوعی کیش، مرکز خدمات جامع سلامت بندرخمیر، مرکز جامع سلامت فاطمه الزهرا(س) سیریک و مرکز جامع خدمات سلامت رازی پارسیان در ۲ نوبت صبح و عصر از ساعت هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۹ عصر کار نمونه گیری از بیماران مشکوک به تب دانگ را انجام می‌دهند.

مراکز نمونه‌گیری تب دانگ ناقل پشه آئدس در هرمزگان اعلام شد

تشخیص و درمان موارد مشکوک به تب دانگ در بیمارستان‌های هرمزگان نیز به‌صورت شبانه روزی انجام می‌شود.ذاکری یادآور شد: علاوه بر این مراکز منتخب در همه شهرستان‌ها، تشخیص و درمان موارد مشکوک به تب دانگ در بیمارستان‌های هرمزگان نیز به‌صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

انجام مراقبت حشره شناسی و کنترل ناقل پشه آئدس در تمامی مبادی ورودی هرمزگان

وی تصریح کرد: همچنین مراقبت حشره شناسی و عملیات کنترل ناقل برای مبارزه با پشه آئدس مهاجم و مراقبت انسانی در تمامی مبادی ورودی استان شامل فرودگاه‌ها، اسکله‌ها و پایانه‌ها انجام می‌شود.

ذاکری ادامه داد: این پشه ناقل بیماری‌هایی همچون تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا است که در حال حاضر مهم‌ترین راه مقابله با آن پیشگیری از افزایش جمعیت پشه‌های ناقل است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه زیستگاه پشه آئدس در آب و به‌ویژه آبگیرها و ظروف کوچک است، برای مقابله با آن باید کانال‌های آبی روباز بهسازی شوند، ساماندهی آبهای کولر صورت گیرد و هر شی که امکان جمع شدن آب در آن وجود دارد همچون قوطی و ظروف پلاستیکی رها شده در محیط، آب زیرگلدان‌ها و هر وسیله‌ای که می‌تواند عامل جمع شدن آب راکد باشد نیز جمع‌آوری و تخلیه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، علائم تب دانگی را تب و بدن درد، بثورات پوستی، درد پشت چشم یا سردرد، علایم گوارشی اعلام کرد و گفت: هر فردی که اخیرا به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای همسایه شرقی سفر کرده و به این علائم مبتلا شده باید سریع به نزدیکترین مراکز بهداشتی ودرمانی محل سکونت خود مراجعه کند.

شناخت بیشتر پشه آئدس و علائم آن

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است که راه تولید مثل آن، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها، تخم‌ریزی کند.

تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت‌های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن‌ها و دست‌ها از نشانه‌های بیماری پشه آئدس است که به علت درد شدید به عنوان تب استخوان‌شکن نیز شناخته شده است.

ورود پشه خطرناک آئدس بعد از گذشت ۳۰ سال از گسترش آن در جهان، در سال ۱۴۰۰ در هرمزگان گزارش شد که همه‌گیری و در حال گردش آن در شهرها و مناطق استان نگرانی و حساسیت مردم و مسوولان را درپی داشته و در صورت جدی نگرفتن می‌تواند خطرساز باشد.

این پشه بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده است که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.

استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است؛ زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha