احداث موزه  اسناد تاریخی ارومیه در دستور کار میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی قرار گرفت

ارومیه- ایرنا- رییس موزه های آذربایجان غربی گفت: احداث موزه اسناد تاریخی ارومیه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته و اسناد مربوط به دوره های خاص در آن نگهداری خواهد شد.

جلیل رستم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه آذربایجان غربی در بسیاری از برهه ها جزو اولین ها بوده و اسناد نابی از دوره های مختلف تاریخی همانند دوره قاجار و پهلوی را در خود جای داده است، بر همین اساس برنامه ای تدوین شده که طی آن اسناد تاریخی مربوط به دوره های خاص نظیر قاجار و پهلوی جمع آوری و در موزه تاریخی ارومیه نگهداری شود.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی برنامه ریزی شده تا عکس های مفاخر، ملّاکان تاریخی ارومیه و تصاویر دیگری مربوط به تاریخ این شهر جمع آوری و دراین موزه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین عکس های مربوط به شهرداران ارومیه از ابتدای فعالیت شهرداری تا به امروز بناست گرد آوری شده و دراین موزه در معرض دید علاقمندان گذاشته شود.

رییس موزه های آذربایجان غربی افزود: موزه اسناد تاریخی برای شناخت هویت ارومیه است بنابراین در این موزه علاوه بر اسناد و عکس های مفاخر، نسخ خطی و اسناد تاریخی که دردوره های گذشته حاکم بود، به نمایش گذاشته می شود.

رستم زاده همچنین به راه اندازی مرکزی برای ساماندهی اموال و اشیای موزه های استان اشاره کرد و گفت: طبق اهداف این مرکز، اموال و اشیای موجود در موزه ها، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می شود که چه مقدار اموال و اشیای موجود در موزه ها با وضع موجود مطابقت دارند و به عبارتی سرجای خود هستند.

وی افزود: در راستای راه‌اندازی و ایجاد بانک اطلاعاتی لازم از اموال فرهنگی، تاریخی و هنری در موزه‌های استان به ویژه مخزن موزه ارومیه، گروه کارشناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در موزه مردم شناسی ارومیه مستقر شد و کارشناسی لازم را انجام داد.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این موضوع برای تمامی موزه‌های استان نیز انجام شود.

احداث موزه  اسناد تاریخی ارومیه در دستور کار میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی قرار گرفت

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۲۰ موزه است که از این میان ۱۰ موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری ،۲ موزه متعلق به بخش خصوصی و هشت موزه در اختیار دستگاههاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha