رکورد بازآفرینی شهری کشور در دولت سیزدهم شکسته شد

مشهد-ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: رکورد بازسازی بافت فرسوده شهری در دولت سیزدهم شکسته شد، به طوری‌که بیشترین صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی واحدها در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در این مدت صادر شده است.

محمد آیینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به همت شهید رییسی به بالاترین سرعت در نوسازی بافت فرسوده شهری در کشور دست یافتیم، به طوری که پارسال ۹۵ هزار پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور صادر شد، در حالی که بالاترین رقم سالانه در این عرصه پیش از دولت سیزدهم مربوط به سال ۱۳۹۰ با صدور ۸۹ هزار و ۶۸۳ پروانه ساختمانی بود.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی از جمله استان‌هایی بوده است که از فرصت تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که در دولت سیزدهم به تصویب رسید، برای نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای خود به خوبی استفاده کرده است به طوری که پارسال فقط در بافت فرسوده شهر مشهد در این دولت ۲۲ هزار پروانه ساختمانی جدید صادر شده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به صدور ۱۵ هزار و ۲۵۰ پروانه ساختمانی در بافت فرسوده و ناکارآمد ۹۶ شهر خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ ادامه داد: هرچند این استان به لحاظ عملکرد در بازسازی واحدهای مسکونی بافت‌های رسوده و ناکارآمد شهری رتبه دوم کشور را کسب کرده اما بیشترین واحدهای ناپایدار را در بین استان‌های کشور دارد.

به گفته وی، در چند سال گذشته به دلایلی نوسازی واحدها در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده استان خراسان رضوی به کندی پیش رفته است.

وی ادامه داد: از ۱۶ هزار هکتار زمینی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در خراسان رضوی وجود دارد، چهار هزار و ۶۰۰ هکتار بافت تاریخی است که مشمول بسته ۱۹ بندی مشوق‌های بازآفرینی شهری ایران نمی‌شود که این موضوع در سفر به مشهد با مسئولان مربوطه در میان گذاشته شد تا بتوان از بار محدودیت‌های میراثی در این بافت‌های تاریخی کاست و آن را نوسازی کرد.

آیینی اظهار کرد: از سوی دیگر خراسان رضوی بافت حاشیه‌ای و سکونت‌گاه غیررسمی زیادی دارد، به طوری که ۶۶ محله در شهر مشهد از جمله محلات شهید رجایی و شهید باهنر جزو سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر محسوب می‌شوند که به چند دلیل روند بازسازی واحدهای مسکونی در این محلات به کندی پیش می‌رود.

وی یکی از دلایل کندی روند بازسازی محلات ناکارآمد شهری در مشهد را اسناد قولنامه‌ای واحدها ذکر و بیان کرد: وجود اسناد قولنامه‌ای و زمین‌های وقفی به تنهایی مانع توسعه است، تلاش‌هایی انجام گرفته است که مشکل اسناد قولنامه‌ای و زمین‌های وقفی برطرف شود، بدین منظور طرح ویژه‌ای در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تدوین شده است.

رکورد بازآفرینی شهری کشور در دولت سیزدهم شکسته شد

تغییر رویکرد در حوزه وقفی و بافت تاریخی خراسان رضوی ضروری است

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: برای تحول در حوزه بازآفرینی شهری خراسان رضوی باید ۲ حرکت جدی در حوزه اسناد وقفی و قولنامه‌ای و همچنین بافت تاریخی استان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه بازآفرینی در خراسان رضوی نیازمند مردمی سازی و رفع موانع است، ادامه داد: باید آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف پای کار آیند و موانع برای صدور پروانه ساختمانی در زمین‌های وقفی برداشته شود، زیرا بازسازی در این اراضی هزینه‌های سنگینی دارد که از توان مردم خارج است.

آیینی در عین حال به خدمات آستان قدس رضوی در ۲ سال گذشته بویژه زمان حضور شهید "مالک رحمتی" به عنوان قائم مقام تولیت آستان اشاره و بیان کرد: در این مدت در محلات حاشیه‌ای شهر مشهد چندین هزار سند مسکونی برای ساکنین صادر شد اما انتظار می‌رود این اقدام در سطح وسیعی از استان خراسان رضوی انجام گیرد.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: در طرح "یادگار ابراهیم" که به همت مسوولان استان خراسان رضوی برای بهره برداری یا کلنگ زنی طرح‌های مختلف دولت شهید رییسی برنامه‌ریزی شده، قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده و ناکارآمد استان به بهره‌برداری برسد و عملیات اجرایی تعدادی از طرح‌های مربوط به اطراف حرم مطهر رضوی مرتبط با موضوع بازآفرینی نیز آغاز شود.

وی از مردم خراسان رضوی بویژه ساکنین بافت فرسوده خواست از فرصتی که بسته ۱۹ بندی مشوق‌های بازآفرینی شهری، تخفیفات شهرداری و سازمان نظام مهندسی فراهم کرده است برای نوسازی واحد مسکونی خود بهره گیرند.

به گزارش ایرنا، هم اینک محدوده محلات هدف بازآفرینی ۹۶ شهر استان خراسان رضوی به اضافه شهر جدید بینالود مشخص و در سامانه "ستاد ملی بازآفرینی" بارگذاری شده که امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی برای همه ساکنین و سازنده ها و مالکان بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری را مهیا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha