راه و شهرسازی تکلیف خود در حاشیه مشهد  را انجام داد

مشهد-ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: وزارت راه و شهرسازی در طرح تحول حاشیه شهر مشهد بیشتر از سهم خود هزینه کرده و تکلیف خود را در این زمینه انجام داده است.

به گزارش ایرنا، سند تحول حاشیه شهر مشهد مصوب سال ۱۴۰۱ ناظر بر ابعاد کالبدی و زیرساختی توسعه در منطقه حاشیه شهر مشهد است که بر اساس آن ۲۰۱ طرح در هشت پهنه حاشیه شهر با گستره سه هزار و ۸۰۰ هکتار و اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال در سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وحید داعی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح تحول حاشیه شهر مشهد، پروژه‌هایی تعریف شد که سهم شرکت بازآفرینی ایران (زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی) از منابع مالی آنها ۸۰۰ میلیارد ریال بود.

به گفته وی، اما تا امروز تخصیص خراسان رضوی از این منابع ۹۶۰ میلیارد ریال بوده است، لذا دولت تکلیف خود را در خصوص طرح تحول حاشیه شهر مشهد انجام داده است.

وی اظهار کرد: بر روی نوسازی بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد تمرکز زیادی انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که شهرداری باید یک بسته تشویقی ویژه هر محله برای بلزسازی خانه و ملک ساکنان آن منطقه تدوین کند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هم اینک بسته تشویقی جداگانه‌ای برای نوسازی بافت فرسوده در ۹۶ شهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد و حاشیه‌ای در استانی تدوین و ابلاغ شده است، برای مشهد طبق مذاکره با شهرداری مقرر شده است که یک بسته تشویقی حاوی ابزارها و ضوابط جدیدتر برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شود.

داعی اظهار کرد: ابزارها یا ضابطه‌ها طرح‌های فعلی برای تشویق ساکنین برخی از محلات بافت فرسوده مشهد مانند "آبکوه" برای نوسازی پاسخگو نیست، طبق مذاکرات انجام گرفته با شهرداری مشهد، مقرر شده است این نهاد بزودی طرح جدیدی را ارایه دهد تا در کمیسیون ماده ۵ استان بررسی و به تصویب برسد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمین محله "ذکریا" در مشهد گفت: محله ذکریا فاقد طرح تفصیلی بود که پارسال طرح آن در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد، اراضی این محله در حوزه مولدسازی نیز قرار گرفت تا ارزش آن افزایش یابد با این هدف که بتوان از محل درآمدهای واگذاری زمین آن هزینه‌های بازسازی مناطق حاشیه شهر را تامین کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که بتوان اراضی محله "ذکریا" مشهد را در قالب مزایده به فروش رساند یا به صورت معوض در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن گذاشت تا وجه آن به قیمت کارشناسی تعیین و پرداخت شود.

به گفته وی، منابع حاصل از این فروش را می توان در حاشیه شهر مشهد هزینه کرد.

به گزارش ایرنا، ۶۶ محله با مساحت سه هزار و ۸۹۴ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی، ۲ هزار و ۲۹۲ هکتار بافت فرسوده و ۲۳۸ هکتار بافت تاریخی حوزه بازآفرینی شهر مشهد را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha