تولید ۲۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در گرمسار برای مقابله با بیابان‌زایی

سمنان - ایرنا - رییس منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار با اشاره به طرح‌های موثر در مقابله با بیابان‌زایی گفت: ۲۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس طی سال گذشته تولید و توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرحسین شاه‌حسینی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح تولید نهال اکالیپتوس و طرح زراعت چوب توسط بخش خصوصی در روستای کهک گرمسار بیان کرد: تولید نهال اکالیپتوس یکی از طرح‌های مهم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای مقابله با بیابان‌زایی در این شهرستان است.

تولید ۲۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در گرمسار برای مقابله با بیابان‌زایی

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۲۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس تولید و توزیع شد، اضافه کرد: برای سال جاری تولید ۲۵ هزار اصله نهال برنامه ریزی شده که تا کنون بخشی از آن تولید و توزیع شده است.

وی با اشاره به استقبال بهره برداران از طرح زراعت چوب در شهرستان گرمسار خاطرنشان کرد: ایجاد فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، تأمین مواد اولیه صنایع چوبی و استفاده بهینه از زمین از جمله مزایای این طرح است.

رییس منابع طبیعی گرمسار با تأکید بر اهمیت توسعه زراعت چوب در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، ابراز کرد: شهرستان گرمسار رتبه اول توسعه زراعت چوب در سطح استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

رییس منابع طبیعی گرمسار گفت: نهال اکالیپتوس به دلیل سازگاری با اقلیم منطقه، کم آب بر بودن و راندمان قابل قبول برای تولید چوب، به بهره برداران معرفی شده است.

وسعت بیابان‌های گرمسار در غرب استان سمنان ۲۸۰ هزار هکتار است که ۱۵ هزار هکتار از آن به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است و با توجه به اینکه پوشش گیاهی در این مناطق وجود ندارد، وزش باد باعث حرکت شن‌های روان می‌شود.

برای تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از فرسایش بادی کاشت نهال تاغ در دستور کار منابع طبیعی است و تا کنون ۱۰ هزار هکتار جنگل تاغ به صورت «دست‌کاشت» ایجاد شده است.

 استفاده از بادشکن‌های غیرزنده شامل پسماند کُلش برنج، چوب‌پنبه و نیزار زهکش در تپه های ماسه‌ای ایستگاه کویر که ماسه در این منطقه همواره در حال حرکت است، از دیگر اقدام‌های منابع طبیعی گرمسار است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha