افزایش مصرف برق در گرمسار؛ ۱۸۰ طرح برای مدیریت بار شبکه توزیع + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیر شبکه توزیع برق گرمسار با اشاره به اجرای ۱۸۰ طرح برای مدیریت بار شبکه توزیع برق گفت: همزمان با آغاز فصل گرما میزان مصرف برق در این شهرستان هشت درصد افزایش داشت.

رحمان اشرفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تأکید بر اینکه مصرف بهینه به معنی درست مصرف کردن است، بیان کرد: فرهنگ عمومی به سمت مصرف بهینه انرژی جهت گرفته و به طور حتم ناترازی انرژی وجود دارد و پس از تولید انرژی، باید همان لحظه مصرف شود و جایی برای ذخیره آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با وجود دستگاه‌های سرمایشی و برودت دمای هوا شاهد افزایش میزان مصرف برق در جامعه هستیم، افزود: افزایش مصرف برق و وارد کردن آن به شبکه توزیع زمینه نگرانی مدیران توزیع برق را فراهم می‌کند و توصیه به مدیریت مصرف در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیر شبکه توزیع برق گرمسار مصرف بهینه انرژی را امری مرسوم در دنیا عنوان کرد و گفت: طی یکسال ۲۱ هفته تابستان به عنوان روزهای اوج مصرف در دنیا باید سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری انجام شود تا مصرف انرژی متناسب با تولید آن صورت گیرد که به طور حتم نشدنی است، از این رو، بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان یک راهبرد عملیاتی در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف برق ناترازی میزان تولید و مصرف انرژی را رفع می‌کند، بیان کرد: وزارت نیرو برای گذر از زمان اوج مصرف انرژی در سال جاری ۱۸۰ طرح را کلید زده است که این طرح‌ها همچون حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل شده و به مدیریت بار شبکه توزیع در تابستان کمک می‌کنند.

پیشرفت علم و فناوری، عامل اصلی افزایش مصرف برق

اشرفی با اشاره به اینکه زمان اوج مصرف در این مدت از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ است، ابراز کرد: در این مدت مشترکان برق خانگی از لوازم پر مصرف از جمله ماشین لباسشویی، جارو برقی، ماشین ظرفشویی و تجهیزات سرمایشی پر مصرف استفاده نکنند.

مدیر شبکه توزیع برق گرمسار با بیان اینکه سال گذشته میزان مصرف برق در گرمسار ۶.۶ دهم درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: در سال جاری با شروع فصل گرما نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش میزان مصرف برق در گرمسار ثبت شده است که توجه نکردن به برچسب انرژی و پیشرفت علم و فناوری و استفاده از لوازم برقی خانگی عامل اصلی این افزایش مصرف است.

۲۰ درصد قبوض برق مشترکان خانگی به علت مصرف بهینه رایگان شد

اشرفی از همکاری بسیج اداری برای کنترل میزان مصرف برق در دستگاه های اجرایی خبر داد و گفت: سال گذشته قبض برق ۲۰ درصد از مشترکان خانگی که پایینتر از نمودار الگوی مصرف قرار داشتند رایگان شد و این در حالی است که فقط هشت درصد از مشترکان خانگی در گرمسار بالا تر از نمودار الگوی مصرف قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع قریب به ۴۵ هزار مشترک برق در شهرستان گرمسار وجود دارد عنوان کرد: از این تعداد ۴۲ هزار مشترک خانگی و تجاری، یک هزار و ۵۰۰ مشترک صنعتی، ۸۲۰ مشترک عمومی، ۶۰۰ مشترک بخش کشاورزی است.

مدیر شبکه توزیع برق گرمسار با اشاره به معماری سنتی و قدیمی در ساخت منازل مسکونی گفت: پیشرفت علم و دانش و روی آوردن مردم به استفاده از دستگاه‌ها و لوازم خانگی برقی مدرن نمودار مصرف برق را صعودی کرده اما باید بدانیم بهینه مصرف کردن به معنای درست مصرف کردن و نه مصرف نکردن است.

وی با اشاره برگزاری پویش باانرژی در جامعه ابراز کرد: این پویش راهکارهای مصرف درست انرژی را به شهروندان آموزش می‌دهد.

اشرفی با بیان اینکه این پویش از اردیبهشت امسال آغاز شد، یادآور شد: کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق هر خانواده در این پویش برنامه‌ریزی شده است.

این مسوول با معرفی اپلیکیشن باانرژی و توضیح کاربردهای متعدد این نرم‌افزار گفت: آموزش مصرف درست و بهینه انرژی همراه با مسابقه و سرگرمی در این نرم افزار گنجانده شده است تا هر شخص بتواند با مدیریت مصرف انرژی به کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی هفدگذاری شده در این طرح برسد.

دستگاه های اجرایی مصرف برق را ۳۰ درصد کاهش دهند

مدیر شبکه توزیع برق گرمسار با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی مجهز به کنتور هوشمند برق هستند، ‌اظهار کرد: طبق دستورالعمل وزارت نیرو، دستگاه‌های اجرایی موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در سالجاری هستند که اگر این امر محقق نشود جریمه و خاموشی برای دستگاه متخلف اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی مشترکان خانگی، ادارات دولتی و واحدهای تجاری پرمصرف مجهز به کنتور هوشمند هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان گرمسار در رتبه چهار شهرهای گرمسیری قرار دارد یک الگوی مصرف متناسب با اقلیم و دمای هوا شهرستان طراحی و تعریف شده است و مشترکان دارای مصرف فراتر از الگو شناسایی شده و اخطار قطعی و جریمه نقدی برای آنان ارسال می‌شود و طرح خاموشی شبکه ابتدا برای مشترکان پرمصرف اعمال می‌شود.

مدیر شبکه توزیع برق گرمسار از اجرای طرح پنل‌های خورشیدی و تولید برق از منابع نامتناهی به عنوان یک طرح مقرون به صرفه یاد کرد و گفت: با بهره‌گیری از توانمندی بسیج سازندگی سپاه ناحیه گرمسار ۲۱ طرح نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات و ۱۸ طرح توسط کمیته امداد و نیروگاه‌های بزرگی با توان تولید بالاتر در این شهرستان به منظور درآمدزایی برای مشترکان و تولید برق از انرژی پاک و ناتمام خورشید اجرایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha