نماینده مجلس: استقلال آبی برای مناطق بویراحمد تعریف می‌شود

یاسوج - ایرنا - نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکلات تنش آبی در مناطق مختلف این شهرستان‌ها با همکاری آب و فاضلاب تلاش خواهد شد تا استقلال تامین آب برای هر منطقه تعریف شود.

به گزارش ایرنا، محمد بهرامی روز جمعه در جمع مردم دهستان میمند شهرستان بویراحمد اظهار داشت: زنگ تنش آبی در برخی از شهرستان‌ها و مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد به صدا در آمده و مردم مناطق مختلف با یک چالش اساسی مواجه هستند.

وی بر برنامه ریزی برای حل این چالش از سوی مسئولان آب و فاضلاب تاکید کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های شیرین با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری نباید مردم آن تشنه باشند.

بهرامی ارائه یک طرح جامع برای برطرف شدن مشکل تنش آبی در مناطق مختلف را ضروری دانست و بیان کرد: آب و فاضلاب با ارائه یک برنامه مدون استقلال آبی مناطق را شتاب بخشد.

وی افزود: نیاز است مردم نیز برای حل مشکل تنش آبی مشارکت بیشتری با دستگاه‌های اجرایی نیز داشته باشند.

بهرامی اضافه کرد: استانی با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور هم اینک با تنش و چالش آبی مواجه است.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت‌های مختلف به استان پرظرفیت کهگیلویه و بویراحمد افزود: وقتی ۲۵ درصد نفت تولیدی و ۱۰ درصد آب کشور در این استان تولید می شود باید قانون و عدالت در مورد توسعه همه جانبه آن نیز رعایت می‌شود.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با همکاری دولت و هماهنگی مردم می‌توان مشکلات را حل کرد.

استقلال آبی، راهکار مناسب برای کام تشنه کهگیلویه و بویراحمد

بهرامی گفت: مشکلات با حضور مدیران اولویت بندی و در جهت رفع آن‌ها گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

نماینده مردم بویراحمد با حضور جمعی از مدیرانی کل استانی از روستاهای دهستان میمند از توابع سادات محمودی و روستای بنستان شهرستان بویراحمد بازدید کرد.

بیشتر بخوانید:

تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد و راه های مقابله با آن

اجرای ۶۱ طرح بزرگ آبرسانی؛ نویدبخش رفع تنش آبی در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است.

منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود.

این استان با هشت شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.کمتر از ۴۴ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی زندگی می کنند.

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است.

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha