۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۳
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85501291
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعلام آمادگی اوکراین و مولداوی برای پیوستن به اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا از اعلام آمادگی دو کشور اوکراین و مولداوی برای پیوستن به این بلوک همزمان با مخالفت‌های مجارستان خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه خبری یورونیوز، منابع دیپلماتیک در همین زمینه اعلام کرده‌اند که مجارستان به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به پیوستن اوکرین دارد، تهدید کرده که آغاز مذاکرات الحاق را از مسیر خارج می سازد.

از همین رو، دولت ولودمیر زلنسکی با اصلاح قوانین در تلاش برای راضی کردن بوداپست از جمله با اصلاح قوانین است.

همزمان کمیسیون اروپا به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اعلام کرده است که اوکراین و مولداوی معیارهای لازم را برای آغاز مذاکرات رسمی الحاق رعایت کرده اند.

پیوستن دو کشور یاد شده به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین فوریت جدیدی را در سیاست گسترش اتحادیه اروپا ایجاد کرده، اما روند الحاق بسیار طولانی است و کشورها ملزم به ایجاد برخی اصلاحات قضایی، قانون اساسی و اقتصادی هستند تا بتوانند وارد مرحله بعدی عضویت در اتحادیه اروپا شوند.

از سوی دیگر، ۱۲ کشور عضو در نامه‌ای خطاب به حاجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک که در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، خواستار آغاز مذاکرات الحاق تا پایان ژوئن (تیرماه) شده اند.

اما با توجه به اینکه دولت ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان قرار است از ماه آینده میلادی ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده بگیرد و بدین ترتیب قدرت تعیین دستور کار و ریاست جلسات وزیران را دارد، وزرای اتحادیه اروپا نگران هستند که مذاکرات بیش از پیش از مسیر خارج شود.

در این میان، اولگا استفانیشینا معاون نخست‌وزیر اوکراین، در واکنش به این تصمیم، امروز جمعه در ایکس (توئیتر) نوشت: «منتظر تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره چارچوب‌های مذاکره و «شروع واقعی مذاکرات الحاق» است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha