۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85501553
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ درصد هنرمندان صنایع‌دستی استان همدان در ملایر فعالیت دارند

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: حدود ۲۵ درصد هنرمندان صنایع دستی استان همدان در ۲۰ رشته صنایع دستی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

«ابراهیم جلیلی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر از ۴۵ هزار شاغل در بخش صنایع دستی استان؛ ۱۲ هزار و ۳۰۰ هنرمند به طور مستقیم در بیش از ۲۰ رشته به ویژه مبلمان منبت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حدود ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در هنرصنعت مبلمان منبت مشغول فعالیت هستند و این رشته بیشترین سهم اشتغال صنایع دستی این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: صنایع دستی ۱۵.۵ درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده و در حال حاضر بیش از پنج هزار کارگاه کوچک و متوسط صنایع دستی در این شهرستان فعال است.

جلیلی با بیان اینکه ملایر سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت ثبت شد، اظهار کرد: طبق اذعان مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ملایر موفق‌ترین تجربه‌ شهر جهانی در کشور است.

وی یادآور شد: این در حالیست که قبل از جهانی شدن مبلمان منبت؛ با توجه به ظرفیت و قدمت بالای این هنرصنعت و با پیگیری‌های صورت گرفته در بهمن ۱۳۹۶ ملایر توانست عنوان شهر ملی منبت ایران را به خود اختصاص دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: شهرستان ملایر نهم دی‌ماه سال ۱۳۹۸ با تائید شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه موفق به کسب عنوان شهر جهانی مبلمان منبت شد و جز ۱۴ شهر و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در کشور است.

۲۵ درصد هنرمندان صنایع‌دستی استان همدان در ملایر فعالیت دارند

جلیلی بیان کرد: این شهرستان دارای سه برند در زمینه صنایع دستی با عنوان شهر ملی و جهانی مبلمان منبت و روستای ملی مُرواربافی «داویجان» است و مهارت بافت و نقش فرش پیچ جوزان، چارچنگ کسب و ننج، ماهی ازندریان و نقش میشن در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ هنرمندان صنایع دستی ملایر توانستند هفت مهر اصالت ملی صنایع دستی را در رشته‌های ساخت قفل‌های سنتی توسط «سعید طلایی»، «مهران رشیدی»، «منصور زرینی» و «بهروز کلهر» در زمینه ساخت سازهای سنتی، «فائزه امیری» در زمینه منبت ریز و «میثم عباسی» در سراجی سنتی کسب کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: امسال به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برنامه‌های متنوعی همچون برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در سرای فرهنگ و هنر شهرداری، نشست تخصصی و تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی و بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی سنتی در روستاهای کم برخوردار در نظر گرفته‌ایم.

جلیلی افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی، دوره های آموزشی صنایع دستی در موزه لطفعلیان، نشست تخصصی در خصوص آشنایی با قوانین و چالش‌های صادرات محصولات صنایع دستی، کارگاه یک روزه سفال‌گری و نقاشی روی سفال مخصوص کودکان، شرکت هنرمندان منبت‌کار ملایر در برنامه هموطنز ازشبکه دو سیما اشاره کرد.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی شورای جهانی صنایع دستی، صنایع دستی به صورت بخشی از حیات فرهنگی و اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت و ایران از سال ۱۳۴۷ شمسی از طریق سازمان صنایع دستی کشور، به عضویت این شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ آن مشغول فعالیت شد.

جلیلی اظهار کرد: این شورا ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغاز کرد، اما هم‌اکنون ۹۰ کشور جهان را زیر پوشش دارد و دبیرخانه‌ آن در شهر آمستردام هلند قرار دارد.

به گزارش ایرنا؛ دهم ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha