۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85501556
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

همراهی مردم، چاره کاهش آتش‌سوزی گندم‌زارهای گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- افزایش آگاهی کشاورزان نسبت به اهمیت دقت بیشتر در جلوگیری از بروز عوامل خسارت‌زا به مزارع گندم، جو و کلزا در فصل برداشت نقش مهمی در کاهش آتش سوزی‌ها و از بین رفتن دسترنج تلاش چندین ماه بهره‌برداران دارد و در نهایت نیز به حفظ خاک منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، افزایش اطلاع رسانی در رابطه با جرم‌انگاری سوزاندن کاه و کلش براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ احیا و حفظ مراتع و عرصه‌های جنگلی جرم و معرفی کشاورزان خاطی به دستگاه قضایی می‌تواند نقش بازدارندگی در جلوگیری از آتش زدن عمدی بقایای محصولات ایفا می‌کند.

سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی موجب تخریب زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن ریزمغذی‌های موجود در خاک، آلودگی هوا، پراکندگی سموم شیمیایی در هوا و کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک می‌شود.

کاه و کلش جزیی از محصولات کشاورزی است که باید برای تغذیه دام، منبع سوخت و تولید انرژی، تولید پروتئین، کودهای آلی و حاصلخیزی خاک استفاده شود و آتش‌زدن آن علاوه بر هدر دادن ثروت ملی، عواقب تخریبی زیادی برای محیط زیست به همراه دارد.

کوچکترین سهل انگاری در آتش زدن کاه و کلش و یا پرتاب ته سیگار در کنار افزایش دما و به دنبال آن کاهش رطوبت هوا تهدیدی جدی برای زمین‌های کشاورزی گلستان است.

رعایت توصیه‌های کارشناسان نقش مهمی در جلوگیری از آتش سوزی در مزارع گندم دارد چرا که گاهی اوقات پرتاب یک ته‌سیگار روشن از سوی رانندگان عبوری می‌تواند آتش را به جان گندمزارها بیندازد.

طبق اعلام کارشناسان، جرقه حاصل از اگزوز خودروهای عبوری هم از دیگر عوامل بروز آتش سوزی محسوب می‌شود که لازم است رانندگان هنگام عبور از کنار گندمزارها احتیاط بیشتر داشته باشند و در صورت مشاهده کوچکترین شعله آتش صاحب زمین را مطلع و به مهار آن کمک کنند.

وقوع آتش سوزی در مزارع کشاورزی ۱۰ شهرستان گلستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از ابتدای فصل دروی محصولات کشاورزی پاییزه (از نیمه دوم اردیبهشت) تاکنون آتش‌سوزی در مزارع کشاورزی ۱۰ شهرستان کلاله، آق‌قلا، بندرترکمن، کردکوی، بندرگز، علی‌آبادکتول، گالیکش، گرگان، گنبدکاووس و مینودشت گزارش شد.

نعمت‌الله حاجی‌زاده، بیشترین سطح این آتش سوزی‌ها را مربوط به مزارع گندم شهرستان کلاله با حدود ۹۰ هکتار دانست و افزود: آتش سوزی‌ زمین‌های کشاورزی در استان گلستان مربوط به مزارع گندم، جو و کلزا است.

وی با اشاره به آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی در فصل برداشت، گفت: با توجه به کاهش رطوبت هوا و وزش باد، در صورت نبود آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان در کنار همراهی مردم، سطح آتش بیشتر از عدد فعلی بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان افزود: در کنار آتش زدن کاه و کلش عواملی دیگری مانند سهل انگاری در رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از ایجاد جرقه در اثر اتصالات برق و یا اگزوز خودروها و همچنین پرتاب ته سیگار روشن در بروز آتش سوزی در مزارع کشاورزی موثر است.

ته‌سیگار و سوزاندن کاه‌وکلش عامل اصلی آتش‌سوزی گندمزارها

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گلستان ته‌سیگار روشن و سوزاندن کاه‌وکلش را از علل مهم آتش‌سوزی گندمزارهای این استان برشمرد و گفت:‌ پرتاب ته‌سیگار روشن در مزارع مانند انبار باروت عمل می‌کند و پس از شروع آتش، وزش باد و گرمای هوا، شعله‌ها را گسترش می‌دهد.

مریم برزنونی از کشاورزان و مردم خواست برای جلوگیری از آتش‌سوزی مزارع گندم توصیه‌های لازم را رعایت کنند، گاهی اوقات پرتاب یک ته‌سیگار روشن از سوی رانندگان عبوری از کنار جاده می‌تواند آتش را به جان گندمزارها بیندازد.

وی با اشاره به آثار منفی سوزاندن کاه‌وکلش، گفت: با وجود تمامی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در خصوص تبعات سوزاندن کاه‌وکلش باز هم برخی کشاورزان اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند که وزش باد و گرمای هوا، احتمال آتش‌سوزی گسترده را افزایش می‌دهد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان از ۳۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم استان، تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن محصول برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود ۹۰۰ هزار تُن از گندم مازاد کشاورزان به دولت فروخته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha