۳۴ هزار کشاورز آذربایجان‌غربی در طرح جهش تولید دیم‌زارها مشارکت دارند

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از دیم زارهای استان در سال زراعی جاری با مشارکت ۳۴ هزار کشاورز زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته که نسبت به سال گذشته از رشد ۱۳ درصدی برخوردار است.

خسرو شهبازی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مزارع زیر پوشش ابلاغی طرح جهش تولید در دیم زارها،۲۶۷ هزار و ۴۹۵ هکتار از مزارع زیر کشت محصول گندم، ۳۳ هزار و ۴۵۴ هکتار محصول جو، ۳۶ هزار و ۸۰۲ هکتار نخود و یکهزار و ۶۴۳ هکتار زیر کشت عدس قرار گرفته است.

وی افزود: در این طرح حدود ۳۶۰ هکتار دانه روغنی گلرنگ، ۸۰۰ هکتار دانه روغنی کاملینا، هشت هزار و ۷۴۵هکتار علوفه و ۷۰۱ گیاه دارویی هکتار در اراضی دیم استان کشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: عملیات به زراعی شامل حفظ بقایای ۳۰ درصدی، کشت عمود بر جهت شیب، کشت مستقیم بدون شخم و تبدیل آیش زرد به سبز بوده که ۱۹۷ هزار هکتار در قالب کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید اجرا شده است.

شهبازی، با بیان اینکه این طرح در ۱۸ شهرستان استان در سطح یکهزار و ۶۹۹ روستا به غیر از شهرستان چهار برج اجرا می‌شود، گفت: بیشترین سطح کشت با ۷۷ هزار و ۴۲۸ هکتار، مربوط به شهرستان بوکان است.

وی اضافه کرد: این طرح به منظور استفاده از ظرفیت دیمزارهای استان با هدف پایداری تولید، افزایش تنوع محصول در اراضی دیم در استان اجرا شده است. وی اضافه کرد: کاهش سطح زیر کشت غلات و افزایش سطح زیر کشت حبوبات، گیاهان علوفه ای و دانه های روغنی در دیمزارها از برنامه های این سازمان است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای بیش از ۸۴۲ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه ۶.۲میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این اراضی کشت و تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha