مرمت ۱۴۲ بنای تاریخی خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی که مورد تاکید رییس جمهور شهید نیز بود، در دولت سیزدهم ۱۴۲ بنای تاریخی استان مرمت شد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز شنبه بیان کرد: یکی از اولویت‌های رییس‌ جمهور شهید، توسعه گردشگری و صنایع‌ دستی استان بود و در این مدت بناهای تاریخی از جمله کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بوده ایم و احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌ فرهنگی و مشارکت مردمی نتایج خوبی در برخواهد داشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت ۶۶ اثر استان در فهرست میراث‌ ملی و چهار اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: چهار کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به ۹ اثر در ۶ گروه رسید.

شاهوردی گفت: یک پرونده ثبت جهانی مشتمل بر ۱۷۱ تعداد آسباد نیز تکمیل و برای بررسی و حضور ارزیابان به وزارتخانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۲ اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد و هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی حفاظت، ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: خرداد سال ۱۴۰۲ عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار متر مربع نیز آغاز شد.

وی افزود: شهید آیت‌ الله رییسی مرد میدان و دغدغه‌مند حل مسائل کشور بود که توجه وافری به مقوله میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی داشت و در مدت سه سال ریاست جمهوری تلاش زیادی برای توسعه و آبادانی کشور در حوزه‌های مختلف انجام شد.

شاهوردی با اشاره به اینکه شهید جمهور به استان خراسان جنوبی تعلق خاصی داشت و رویکرد دولت سیزدهم گردشگری‌محور بوده است ابراز امیدواری کرد: رویکرد رییس جمهور شهید را در دولت‌ بعدی نیز شاهد باشیم تا توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان ادامه داشته باشد.

خراسان جنوبی ۹ اثر جهانی، هزار و ۵۵ اثر ملی، سه هزار و ۶۵۵ اثر شناسایی‌شده دارد و از ۲۶ پایگاه جهانی در کشور، استان خراسان جنوبی دارای چهار پایگاه میراث جهانی و پنج پایگاه ملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha