۸۲ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری آماده بهره‌برداری شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۸۲ طرح در این استان آماده بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز شنبه در نشست با خبرنگاران تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها سه هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال از ردیف‌های مختلف اعتباری بخش خصوصی، دولتی و تسهیلات بانکی تامین و هزینه شده است.

وی افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم یک‌هزار و ۸۰۸ نفر فراهم شد.

برزگر تصریح کرد: از مجموع این طرح‌ها ۵۲ طرح دولتی با یک‌هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و یک‌هزار و ۱۳۰ نفر اشتغال‌زایی مربوط به بخش دولتی و ۳۰ طرح با ۲ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال و ۶۷۸ نفر اشتغال‌زایی مختص بخش خصوصی است.

وی تولید را به‌عنوان مهم‌ترین شاخص بخش کشاورزی دانست و یادآور شد: سال گذشته وضعیت منابع آب برای کشت‌های بهاره و پاییزه به‌علت بارش‌های مطلوب زمستان ۱۴۰۱ بهبود یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در دولت سیزدهم تولیدات بخش کشاورزی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۲۷ هزار تن رسیده است.

وی گفت: در سه سال اخیر تولیدات گندم، شیلات، بادام، چغندرقند، ذرت علوفه‌ای، سیب‌زمینی، محصولات گلخانه‌ای و صادرات آبزیان، بادام و محصولات گلخانه‌ای افزایش چشمگیری پیدا کرد.

برزگر تاکید کرد: در ذرت علوفه‌ای و سیب‌زمینی از ارقام ۱۲۰ تا ۱۴۰ روزه به رقم‌های ۹۰ روزه رسیدیم که در کاهش مصرف آب تاثیر فراوانی دارد.

وی افزود: تا قبل از دولت سیزدهم ۲۵ درصد مزارع پرورش ماهی نیمه‌فعال بودند که در این مدت فعال شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در برنامه رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی استان ۱۷ هزار هکتار زمین آزاد و به زمین‌های زیرکشت افزوده شد.

وی شاخص دوم بخش کشاورزی را بهره‌برداری دانست و یادآور شد: در گذشته یک میلیارد مترمکعب آب در اختیار داشتیم و سال گذشته این میزان به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

برزگر اظهار داشت: قبل از دولت سیزدهم به‌ازای هر مترمکعب آب یک کیلو و ۵۰۰ گرم ماده خشک کشاورزی تولید می‌شُد که هم‌اکنون این میزان به افزون‌بر ۲ کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

وی گفت: بازدهی آب مصرفی در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۶۰ درصد شده که این میزان در سطح کشور ۴۸ درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان در تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح "جهش تولید در دیم‌زارها" در ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های چهارمحال و بختیاری افزود: در ۲ سال اخیر دیم‌زارهای این استان جزو بهترین‌ها در کشور بوده و استفاده از رقم‌های جدید در کشت‌های دیم مورد توجه قرار گرفته است.

برزگر به اجرای طرح "کشاورزی قراردادی" در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: در این مدت خاک‌ورزی حفاظتی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی صرفه‌جویی در مصرف بذر و سوخت به‌همراه مدیریت مصرف آب در حوزه بهره‌وری گلخانه‌ها را از موضوعات مهم چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم دانست و یادآور شد: در این مدت ۲۶ طرح با ۱۳ هزار هکتار وسعت و ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی در غرب استان آغاز شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در دولت سیزدهم راه‌اندازی ۱۳ شهرک گلخانه‌ای و ۴۳ مجتمع دامپروری هدف‌گذاری شد که تا پایان شهریورماه سال‌جاری ۱۳ شهرک دامپروری دیگر کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۸۲۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد ۱۶۰ رشته و امسال ۳۰ رشته برابر یک‌سوم قنات‌های فعال استان لایروبی شد.

برزگر به وجود ۲۹ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری قبل از دولت سیزدهم اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون این سطح به ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و افتتاح ۷۰ هکتار دیگر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار است.

وی افزود: همچنین جواز تأسیس ۹۰۰ هکتار گلخانه جدید در چهارمحال و بختیاری همزمان با فعالیت دولت سیزدهم صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به بروزرسانی ۸۵۰ نانوایی در استان اشاره و تصریح کرد: تخصیص آرد به نانوایی‌ها به‌طور هوشمند براساس نان تولیدی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای یکسان‌سازی نرخ آرد در دستور کار قرار گرفته است تا کیفیت نان تولیدی افزایش یابد.

برزگر اظهار داشت: قبل از فعالیت دولت سیزدهم ۴۳۰ هزار تن نهاده سالانه بین دامداران چهارمحال و بختیاری توزیع می‌شُد اما اکنون این میزان سامان‌دهی و مصرف نهاده‌ها در استان به ۱۶۵ تا ۱۹۰ هزار تن رسیده است و در سامانه بازارگاه هیچ مشکلی برای توزیع خوراک دام وجود ندارد.

وی گفت: در ۲ سال اخیر تفاوت قیمت ناترازی توزیع نادرست نهاده‌های دامی در چهارمحال و بختیاری ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در دولت سیزدهم ۹۶ شیلات غیرمجاز سبزکوه در قالبت مجتمع سامان‌دهی شد.

وی افزود: براساس سامانه رهتاب در توزیع مرغ و گوشت ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مردمی‌سازی پرداخت، ۱۰۰ مرغداری به‌طور خوشه تولید مشارکتی و در سال گذشته ۳۵ مرغداری فعال شد و به چرخه تولید بازگشت.

برزگر به فعالیت ۲۰۹ مرغداری در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: تولید گوشت مرغ در استان از ۲۱ هزار تن سال ۱۴۰۱ به ۳۱ هزار تن هزار تن در سال گذشته رسید و میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان همزمان با بهار امسال ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافت.

وی یادآور شد: پایداری تولید به صنعت طیور و دام بازگشته است و در صنعت دام احیای ۵۰ درصدی دام مولد را داشته‌ایم و ۲ سال دیگر طول می‌کشد تا به شرایط عادی برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۸۴۰ پلاک ثبتی در استان اظهار داشت: از این تعداد ۳۰ پلاک قبل از دولت سیزدهم و ۴۶۰ پلاک در دولت سیزدهم و در مجموع ۴۹۰ پلاک رفع تداخل شده است.

وی گفت: از مجموع ۲۱۶ هزار هکتار زمین‌های مستثنیات مردم چهارمحال و بختیاری ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برابر ۷۵ درصد تعیین تکلیف شده است.

برزگر تاکید کرد: هم‌اکنون ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری دارای سند شده است.

به گزارش ایرنا، در هفته جهاد کشاورزی ۸۷ طرح بخش کشاورزی با چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی هفت هزار و ۲۹۱ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

از این تعداد ۸۲ طرح افتتاحی شامل ۵۲ طرح آب و خاک، ۱۶ طرح تولیدات گیاهی، هشت طرح تولیدات دامی، چهار طرح‌ شیلات و آبزیان و ۲ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی است و پنج طرح جدید نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

۲۱ تا ۲۷ خردادماه به‌عنوان هفته جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha